Bijna de helft van finance professionals vreest meer faillissementen
Bijna de helft van de finance professionals (46%) verwacht dat het aantal faillissementen in het komende jaar verder zal toenemen. Ook over de eigen organisatie heerst enige bezorgdheid: twaalf procent acht de kans reëel dat hun organisatie failliet gaat.
Dit blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder meer dan 500 professionals die zich bezighouden met debiteurenbeheer. Hoewel de meeste finance professionals niet direct vrezen voor het voortbestaan van hun eigen organisatie, maken velen zich wel zorgen over de impact van toenemende faillissementen op de financiële gezondheid van hun bedrijf. Meer dan een kwart (28%) geeft aan zich hierover meer zorgen te maken dan een jaar geleden. Toch voelen veel organisaties zich nog financieel stabiel: zestig procent van de finance professionals meldt dat er binnen hun bedrijf geen zorgen zijn over de financiële situatie.
NOW-terugbetaling als risicofactor
De financiële situatie van klanten wordt door bedrijven met meer onzekerheid bekeken. Ruim een derde (35%) van de finance professionals maakt zich zorgen over faillissementen onder hun klanten. Een belangrijke risicofactor hierbij is de terugbetaling van NOW-steun: een kwart van de respondenten ziet dit als een grote bedreiging voor het voortbestaan van veel bedrijven.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: “Het sentiment onder finance professionals is niet positief. Hoewel een groot deel van de finance professionals aangeeft dat ze binnen hun eigen organisatie niet vrezen voor een faillissement, is er wel onzekerheid over de situatie bij klanten. De zorgen zijn terecht. Als jouw klanten namelijk in financieel zwaar weer verkeren of betaalproblemen krijgen, kan dat grote gevolgen voor jouw organisatie hebben. Denk hierbij aan het recente faillissement van Blokker dat een groot effect heeft op leveranciers van deze winkelketen. Let daarom goed op signalen van klanten waaruit blijkt dat zij moeite hebben met het voldoen van facturen. Denk hierbij aan facturen die minder snel voldaan worden of verzoeken om een langere betalingstermijn. Andere signalen zijn het annuleren of bijstellen van orders van producten of de afnames van diensten. Door scherp te zijn op de financiële situatie bij klanten voorkom je een domino-effect, waarbij ook jouw organisatie wordt geraakt. Een strak geregisseerd debiteurenbeheer helpt hierbij.”