Wouter Hoeffnagel - 29 december 2024

IDC: 538 miljoen wearables verscheept in 2024

Naar verwachting groeit de wereldwijde markt voor wearables dit jaar met 6,1%. In totaal gaat het om 538 miljoen verscheepte wearables.

IDC: 538 miljoen wearables verscheept in 2024 image

Dit blijkt uit nieuwe gegevens van de International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker. De groei neemt echter naar verwachting af tot 3,9% in 2025. Dit schrijft IDC vooral toe aan het volwassen worden van grote afzetmarkten.

De vraag naar smartwatches, een van de grootste categorieën van de wearables-markt, daalt naar verwachting met 4,5% in 2024. Dit komt volgens IDC vooral door uitdagingen op de grootste afzetmarkt - India - door een toestroom van goedkope opties. Deze toestroom leidt tot verhoogde voorraadniveaus en een prijsoorlog. Naar verwachting krimpt echter ook de Amerikaanse markt, vooral door verzadiging van de markt. Zo schaften veel Amerikaanse gebruikers tijdens de pandemie een wearable aan.

Herstel in 2025

Desondanks voorziet IDC herstel voor de markt in 2025. Het voorspelt dat het aantal verscheepte units in dat jaar met 1,7% toeneemt, vooral doordat gebruikers oudere apparaten vervangen.

“De snelheid van technologische innovatie bij smartwatches, evenals de interesse van consumenten, is de afgelopen kwartalen zeker afgenomen, waardoor leveranciers in plaats daarvan moeten innoveren binnen verschillende prijsklassen,” zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager bij Mobility and Consumer Device Trackers van IDC. “Het aanbieden van opties binnen zowel de hogere als lagere prijsklassen zal waarschijnlijk een belangrijke strategie zijn voor veel leveranciers, samen met het mogelijk vrijgeven van betaalde functies om upgrades of nieuwe gebruikers aan te trekken.”

Vraag naar hearables groeit

Ondertussen groeit de grootste categorie wearables — hearables — naar verwachting met 10,3% in 2024. IDC verwacht dat de groei de komende jaren aanhoudt, onder meer dankzij opkomende markten en vervangingscycli. Hoewel deze categorie volwassen is, blijven recente innovaties zoals open-ear ontwerpen en constante verlagingen van de gemiddelde verkoopprijzen de categorie stimuleren.

“Slimme ringen en brillen zonder displays zijn in de komende kwartalen de meest interessante categorieën, aangezien nieuwe spelers en gebruiksscenario’s deze producten meer in de schijnwerpers zetten,” vervolgt Ubrani. “Met de vertraging in de groei van smartwatches wenden sommige leveranciers zich tot ringen als alternatieve of aanvullende gezondheidstrackers. Ondertussen heeft Meta’s succes met Ray-Ban de aandacht getrokken van veel snelle navolgers, vooral in China, waar de afwezigheid van Meta kansen biedt voor lokale merken.”

Outpost24 31/12/2024 t/m 01/07/2025 BW