Wouter Hoeffnagel - 29 december 2024

IDC: 12,8% groei voor AR- en VR-markt in Q3 2024

Na twee kwartalen van dalingen zijn de wereldwijde leveringen van AR/VR-headsets eindelijk weer gegroeid. Het volume steeg met 12,8% in het derde kwartaal van 2024 (3Q24). Deze groei is grotendeels gedreven door één leverancier: Meta.

IDC: 12,8% groei voor AR- en VR-markt in Q3 2024 image

Dit blijkt uit de International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Augmented and Virtual Reality Headset Tracker. Meta leidt de markt met een aandeel van 70,8% in het kwartaal. Het bedrijf profiteert van gunstige jaar-op-jaar vergelijkingen, aangezien de volumes in 3Q23 met 22,7% daalden toen de Quest 2 werd uitgefaseerd. Hoewel het enkele kwartalen duurde, wist de Quest 3 terrein te winnen dankzij een breder aanbod aan content en promoties zoals Prime Day. Sony’s PSVR2 staat op de tweede plaats (6,7% marktaandeel) door aandacht van pc-gamers en promotieacties. Apple, ByteDance en XREAL maakten de top vijf compleet.

Toekomst blijft onzeker

Hoewel de markt sterk wordt gedomineerd door de top vijf, die samen meer dan 90% marktaandeel vertegenwoordigen, blijft de toekomst van sommige van deze bedrijven onzeker. “De toewijding van Sony en ByteDance aan het produceren van headsets lijkt te wankelen, aangezien de leveringen voor beide bedrijven blijven afnemen,” aldus Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager bij Worldwide Mobile Device Trackers van IDC. “Dit biedt kansen voor merken zoals XREAL en VITURE, die zich richten op gamers en innoveren op zowel hardware als software.”

IDC voorspelt dat Mixed Reality-headsets in 2025 met 21,7% groeien tot 7,7 miljoen eenheden en de grootste categorie blijven. Buiten Mixed Reality worden Extended Reality-apparaten, die een eenvoudige heads-up display of contentspiegeling bieden, naar verwachting de op een na grootste categorie. Hier neemt de concurrentie naar verwachting toe in de komende 18 maanden.

Meer concurrentie

“Brillen gecombineerd met kunstmatige intelligentie en een heads-up display kunnen zowel consumenten als bedrijven een krachtige ervaring bieden,” vervolgt Ubrani. “Met Google’s herintrede in de markt via Android XR zal de concurrentie toenemen, aangezien noch Apple noch Meta zich als duidelijke winnaar voor de massamarkt heeft gevestigd.”

IDC verwacht dat Android XR samen met talrijke startups en gevestigde namen zoals Meta vde markt voor Extended Reality-headsets in 2025 ruim laat verdubbelen. Het segment groeit naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 85,7% tot eind 2028. Deze headsets blijven de op een na grootste categorie en functioneren voornamelijk functioneren terwijl ze zijn gekoppeld aan een smartphone of ander apparaat.

Tegelijkertijd verwacht de marktonderzoeker dat echte augmented reality-headsets, zoals Meta’s Orion, tijd nodig hebben om door te breken. Deze headsets vereisen een hoog niveau van verfijning, gekoppeld aan batterij- en displaytechnologie die nog niet op grote schaal beschikbaar is. IDC voorspelt dat deze nichecategorie groeit van 59.000 eenheden in 2024 naar 377.000 in 2028.

Outpost24 31/12/2024 t/m 01/07/2025 BW