Johan van Leeuwen - 23 januari 2025

Met ‘Value added services’ en vier andere pijlers speelt ALSO in op veranderende markt

Distributeur ALSO ziet de markt veranderen. Om daar goed op in te spelen heeft het vijf strategische pijlers benoemd. Eén van die pijlers, ‘Value added services’, is concreet zichtbaar in het warehouse in Nieuwegein. Head of Solutions Jesper Baumgarten geeft tekst en uitleg.

Met ‘Value added services’ en vier andere pijlers speelt ALSO in op veranderende markt image

“Als distributeur verkopen we hardware van A-merken en bijbehorende accessoires”, legt Jesper Baumgarten uit. “We zien de consumptiemarkt de laatste tijd sterk veranderen, zowel in het B2C- als het B2B-segment. Dat zorgt ervoor dat wij ook moeten veranderen. We willen meer waarde toevoegen en daarom hebben we vijf strategische initiatieven opgesteld.”

Zelf is Baumgarten sinds april 2024 verantwoordelijk voor vier van die initiatieven: ‘IoT’, ‘Smart Energy’, ‘Gaming’ en ‘Value added services’. Zijn collega Liesbeth Köllmann gaat over de vijfde pijler: ‘Cloud’. “Het zijn geen nieuwe activiteiten voor ons, maar ze hebben nu wel veel meer focus”, zegt Baumgarten. “De laatste tijd hebben we meerdere specialisten voor deze pijlers aangenomen. We hebben de ambitie om door te groeien en echt een leidende positie op deze vlakken te veroveren.”

Kostbare tijd besparen

In het warehouse van ALSO in Nieuwegein is vooral de tak ‘Value added services’ goed en concreet zichtbaar. Daar worden klanten en eindklanten ontzorgd. Baumgarten geeft een voorbeeld: “Veel van onze B2B-klanten willen een brede werkplekoplossing voor hun klanten. Eén van de dingen die we doen is thin clients, laptops of desktops voorzien van een asset tag, waardoor een IT-afdeling van de eindklant snel kan zien voor wie het product bedoeld is. Wij kunnen de producten ook zonder extra verpakking in dozen stoppen. Daardoor hoeft de IT-manager niet honderden producten uit te pakken, maar kan hij meteen uitleveren en daarmee veel kostbare tijd besparen. Een ander voordeel daarvan is dat we efficiënter vervoeren, omdat we de ruimte in de dozen beter vullen, met minder lucht."

ALSO voorziet smartphones of tablets desgevraagd ook van screenprotectors. “De eindklant krijgt daardoor een iPhone of een ander device dat tegen een stootje kan. We doen daarnaast ook aan bundelen, drop shipping, shrink wrapping (strak verpakken in krimpfolie, red.) en het volledig gebruiksklaar maken van Windows- en Apple-producten.”

Daarnaast zijn er ook diensten op maat mogelijk, zo geeft hij aan. “We hebben een uitgebreide lijst met onze meest verkochte diensten maar we kunnen nog veel verder gaan. Er was bijvoorbeeld een school in België waar we de producten in de verschillende lokalen hebben bezorgd. Dat bevalt onze klanten tot dusverre erg goed. We krijgen mooie reacties.”

Zonnepanelen

Naast die ‘Value added services’ zijn er dus nog vier andere pijlers die nu extra prioriteit hebben. Baumgarten behandelt ze één voor één. “Op het gebied van ‘IoT’ bieden we sensoren en trackers. Die worden bijvoorbeeld gebruikt door grote eindklanten in de industrie en de zorg die dure apparatuur niet kwijt willen raken. Behalve hardware hebben we ook IoT-software. We hebben een eigen platform waar klanten alles mee kunnen monitoren en meten.”

De tak ‘Smart Energy’ is heel breed, geeft hij aan. ALSO speelt bijvoorbeeld in op het naderende einde van de salderingsregeling bij zonnepanelen. “Binnen nu en anderhalf jaar komt er een moment dat iedereen de opgewekte energie wil opslaan. We investeren daar nu al in, in samenwerking met Huawei. We leveren batterijen voor thuisgebruik, maar ook voor klein- en grootzakelijke omgevingen. Daarnaast hebben we omvormers in ons portfolio. We kunnen eigenlijk alles leveren dat achter de zonnepanelen zit.”

Op het gebied van ‘Gaming’ is er een platform dat klanten van ALSO als white-label product aan kunnen bieden. Baumgarten: “Ons platform wordt onder andere gebruikt voor Deutsche Telekom Gaming, dat 60.000 gebruikers heeft. Klanten van Deutsche Telekom kunnen daardoor heel eenvoudig gamen op hun smartphone of thuis op de televisie en krijgen in ruil daarvoor een snelle internetverbinding. Het platform kan ook gebruikt worden door bijvoorbeeld hotelketens of vakantieparken. Zij kunnen gasten dan de mogelijkheid bieden om op hun hotelkamer of in hun vakantiehuisje meer dan 400 verschillende games te spelen. Naast het platform bieden we ook gaming-hardware van de grote leveranciers.”

Cloudplatform drijvende kracht

De laatste pijler die hij noemt is ‘Cloud’. Verre van nieuw natuurlijk, maar wel een onderdeel dat de laatste tijd tot volle wasdom is gekomen. “Ons platform ALSO Cloud Marketplace is de drijvende kracht achter onze cloudstrategie. Met een team van 15 cloudspecialisten leveren we licenties zoals Microsoft 365 en Copilot. We onderscheiden ons vooral door de manier waarop we partners helpen om hun eindklanten van de beste oplossing te voorzien. Dat we bij de aankomende Dutch IT Channel Awards niet alleen zijn genomineerd als Distributor Innovator of the Year, maar ook als Cloud Distributor of the Year is voor ons de bevestiging dat we met ‘Cloud’ echt op de goede weg zitten. De stappen die we daar de afgelopen jaren in hebben gezet, willen we nu ook gaan zetten met de andere initiatieven. Zowel in de Benelux als in de dertig andere landen waar we actief zijn.”

Bekijk hier de video over de werkzaamheden op het gebied van ‘Value added services’ die in het warehouse van ALSO in Nieuwegein plaatsvinden.

Jamf Gold awards 21/01/2025 t/m 28/01/2025 BN + BW Trendmicro 23/01/2025 t/m 30/01/2025 BN +BW
Jamf Gold awards 21/01/2025 t/m 28/01/2025 BN + BW