Redactie - 13 januari 2025

Verizon heeft Salt Typhoon aanval uit China ingedamd

Verizon meldt op zijn website dat het de Salt Typhoon cyberaanval uit China heeft 'ingedamd'.

Verizon heeft Salt Typhoon aanval uit China ingedamd image

Verizon meldt: ' Zoals onlangs door de Amerikaanse overheid werd gemeld, heeft een nationale dreigingsactor toegang gekregen tot verschillende telecommunicatienetwerken van het land, waaronder het Verizon-netwerk. Verizon heeft het cyberincident dat door deze dreigingsactor is veroorzaakt, ingedamd. Een onafhankelijk en zeer gerespecteerd cybersecuritybedrijf heeft de inperking door Verizon bevestigd.

In dit incident werden een klein aantal personen die voornamelijk betrokken waren bij overheids- of politieke activiteiten, het doelwit van de dreigingsactor. Die klanten zijn op de hoogte gebracht van de activiteiten van de dreigingsactor. "Onmiddellijk na het vernemen van dit incident heeft Verizon verschillende belangrijke maatregelen genomen om zijn klanten en netwerk te beschermen, waaronder samenwerking met federale wetshandhavings- en nationale veiligheidsdiensten, industriële partners en particuliere cybersecuritybedrijven", aldus Vandana Venkatesh, Chief Legal Officer van Verizon. "We hebben al enige tijd geen activiteit van een dreigingsactor in het netwerk van Verizon gedetecteerd en na aanzienlijk werk om dit incident aan te pakken, kunnen we melden dat Verizon de activiteiten die verband houden met dit specifieke incident heeft ingedamd."

Venkatesh voegde toe: "Ons doel was vanaf het begin om ervoor te zorgen dat de toonaangevende netwerkaanbieder van het land veerkrachtig en de beste in zijn klasse blijft."

Dreigingsactor

Tijdens het onderzoek stelde Verizon vast dat de dreigingsactor, bij het nastreven van een klein aantal doelen, ook toegang had tot een klein percentage van de mobiele internettoegang en mobiele oproepgegevens van andere Verizon-draadloze klanten. Verizon heeft geen reden om aan te nemen dat die klanten het doelwit waren, of dat bank- of financiële informatie of burgerservicenummers werden blootgesteld.

"We blijven aanzienlijke middelen inzetten om ons netwerk verder te versterken en te beschermen", aldus Venkatesh. "Dit incident heeft geen invloed gehad op onze dagelijkse activiteiten en klanten kunnen hun Verizon-apparaten en -services gewoon blijven gebruiken. We zijn onverminderd toegewijd om onze klanten geavanceerde producten en services te bieden via het toonaangevende telecommunicatienetwerk van het land."

Voor degenen met vragen over het incident, Verizon heeft FAQ's over het incident op haar website geplaatst. Aanvullende informatie over het incident is hier te vinden: https://www.verizon.com/about/salt-typhoon-matter-update

Sophos Cybersecurity on Tour 11-02-2025 BW
Sophos Cybersecurity on Tour 11-02-2025 BW + BN