Gartner: Software en elektrificatie zijn drijfveren voor transformatie in automotive-sector
De oplopende handelsspanningen tussen China en het Westen in combinatie met veranderende emissieregels zorgen dit jaar voor onzekerheid bij autofabrikanten, voorspelt marktonderzoeker Gartner. Software en elektrificatie blijven de belangrijkste drijfveren achter de transformatie van de auto-industrie.
De politieke situatie in de VS en de EU zorgt voor hernieuwde discussies over emissieregels, wat voor onzekerheid zorgt bij autofabrikanten. Sommige producenten zijn daardoor terughoudend om EV’s centraal te stellen in hun strategie. Desondanks verwacht Gartner dat de levering van EV’s, inclusief bussen, auto’s, bestelwagens en zware vrachtwagens, in 2025 met 17% groeit. Tegen 2030 is meer dan 50% van de aangeboden voertuigmodellen elektrisch zijn, voorspelt de marktonderzoeker.
Handelsspanningen vertragen technologische adoptie
Handelsbarrières vanuit de VS en de EU tegen Chinese EV’s vertragen de adoptie van connectiviteit, autonomie, software en elektrificatie (CASE). Chinese EV’s zijn gemiddeld technologisch geavanceerder, maar sancties tegen Chinese bedrijven bemoeilijken de toegang tot deze innovaties. Dit leidt tot een fragmentatie van de markt en vertraagt technologische vooruitgang in het Westen.
Jarenlange overcapaciteit in Noord-Amerikaanse en Europese autofabrieken wordt verergerd door hogere importtarieven op Chinese EV’s. Dit kan leiden tot sluitingen van fabrieken met lage benutting of de verkoop ervan aan andere fabrikanten. Chinese bedrijven kunnen fabrieken openen in Europa, de VS of vrijhandelslanden zoals Marokko of Turkije om concurrerende prijzen te behouden.
Tegelijkertijd sluiten mogelijk ook toeleveranciers fabrieken, waardoor de productie van de auto-industrie verandert en meer focus komt te liggen op goedkope productielanden.
Meer informatie is voor klanten van Gartner beschikbaar in het rapport 'Top Automotive Trends for 2025'.