Wouter Hoeffnagel - 20 januari 2025

'Wacht niet met aanpassingen voor Europese Toegankelijkheidswet'

De Europese Toegankelijkheidswet (EAA) brengt grote veranderingen met zich mee voor bedrijven en organisaties in heel Europa, waaronder Nederland. Deze wet, die producten en diensten toegankelijker maakt voor mensen met een beperking, treedt op 28 juni 2025 in werking. Vanaf die datum moeten bedrijven hun producten en diensten aanpassen aan de toegankelijkheidseisen die de EAA voorschrijft. Het gaat daarbij onder meer om diverse digitale producten.

'Wacht niet met aanpassingen voor Europese Toegankelijkheidswet' image

Het programma MKB Toegankelijk van VNO-NCW en MKB-Nederland adviseert bedrijven om niet te wachten tot de deadline, maar om direct een plan van aanpak te maken en stappen te zetten richting naleving. MKB Toegankelijk biedt uitleg over de wetgeving voor verschillende product- en dienstcategorieën.

Brede impact

De EAA stelt eisen aan onder andere e-commerce websites, ticketverkoopplatformen, geldautomaten, klantenservicepunten, streamingsdiensten, televisies, zelfbedieningsterminals en bankdiensten. Mogelijke aanpassingen zijn:

  • Apparaten die met spraakcommando’s werken;
  • Beeldschermvergrotingssoftware;
  • Het aanpassen van volume en snelheid van audio;
  • Apparaten die via hulpsoftware te bedienen zijn.

De wet biedt ruimte om stapsgewijs te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Er zijn overgangsmaatregelen en uitzonderingen die bedrijven zorgvuldig moeten bekijken. Het is belangrijk dat bedrijven hun rol in de keten kennen. Zo heeft een fabrikant van een smartphone een andere verantwoordelijkheid dan een retailer die het product verkoopt. De fabrikant moet het product aanpassen om aan de Europese eisen te voldoen, terwijl de retailer moet controleren of het product voldoet aan de toegankelijkheidseisen voordat het wordt verkocht.

Fundamentele verandering in bedrijven

“De European Accessibility Act is iets dat de gehele bedrijfsvoering aangaat. Het gaat om meer dan alleen technische aanpassingen, het is bovenal organisatorisch vraagstuk. Het gaat niet alleen om het hebben van een toegankelijke website of app, maar om een fundamentele verandering die vraagt om toegankelijkheid zoveel mogelijk te implementeren in alle bedrijfsprocessen. Van productontwikkeling tot klantenservice, alles dient onder de loep te worden genomen en voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te zijn. Het zal voor nu ‘achteraf repareren’ zijn, maar op termijn zal toegankelijkheid gestandaardiseerd worden en heel normaal aanvoelen, zoals vele andere transformaties in het verleden. Elke stap richting meer toegankelijkheid betekent voor veel mensen met een beperking een grotere zelfstandigheid in functioneren en voor bedrijven het vertegenwoordigen van meer economische waarde", aldus Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij VNO-NCW / MKB-Nederland.

“Uit onderzoek blijkt dat webwinkels nu al jaarlijks 4,6 miljard euro laten liggen als gevolg van digitale drempels, waardoor ze klanten mislopen. Als toegankelijkheid steeds normaler wordt, dan groeit de deelname van miljoenen mensen die nu nog niet of niet volledig kunnen profiteren van de digitalisering. Deze beweging zal ook zorgen voor innovaties en nieuwe kansen voor bedrijven. Naast de positieve maatschappelijk impact en goede reputatie-kansen voor bedrijven, zal de afzetmarkt dus groter worden.”

Exclusive Networks Gold awards 20/01/2025 t/m 27/01/2025 BN + BW Visma Connect Gold awards 17/01/2025 t/m 24/01/2025 BN + BW
Exclusive Networks Gold awards 20/01/2025 t/m 27/01/2025 BN + BW