Partners zijn cruciaal voor ambitieuze Cisco-directeur Cynthia Koetsier
Cynthia Koetsier is sinds deze zomer directeur van Cisco in de Benelux. Ze werkt al meer dan twintig jaar bij het bedrijf, maar door alle veranderingen in de markt en bij Cisco zelf is er van sleur geen enkele sprake. Een gesprek over hybride werken, security zonder frictie en het grote belang van partners.
In goed Nederlands doet de geboren Amerikaanse Cynthia Koetsier haar verhaal. Sinds 2003 werkt ze bij Cisco. Ze vervulde veel verschillende functies, in meerdere delen van de wereld. De afgelopen jaren was ze directeur in Denemarken. Sinds juni geeft ze leiding aan de verkoopteams in Nederland, België en Luxemburg, die voor het eerst gezamenlijk opereren.
“Ik heb een totaal andere achtergrond dan de rest van het team”, geeft ze aan. “Ik studeerde accountancy in Californië. Daarna heb ik finance gedaan en vervolgens sales. Die achtergrond geeft mij een ander perspectief. Het zorgt ervoor dat ik mij thuis voel als de gesprekken over budgetten gaan, wat vaak het geval is.”
Ze kent de Nederlandse Cisco-organisatie, want ze was in Nederland onder meer services sales director, client director global enterprise accounts en sales director. Maar haar nieuwe rol is anders. “Toen had ik vooral grote enterprise klanten en had ik ook minder met de publieke sector te maken. Daarnaast ben ik nu natuurlijk ook verantwoordelijk voor België en Luxemburg, wat echt andere markten zijn. Luxemburg is eigenlijk één groot datacenter, met een extreme focus op digitalisatie. België is een echt MKB-land, met ook een grote publieke sector. In Nederland heb je eigenlijk alles.”
Hybride werken
Cisco zet heel nadrukkelijk in op het hybride werken. Koetsier gebruikt haar eigen situatie als voorbeeld om het belang daarvan te onderstrepen. “In mijn nieuwe rol moest ik in korte tijd veel nieuwe mensen leren kennen, die op verschillende plekken werkzaam zijn. Ik zit zelf vaak op kantoor, maar je ontmoet daar niet iedereen op hetzelfde moment. Het kantoor is geen thuisbasis meer, zoals vroeger. Die thuisbasis kan ook het eigen huis, de plaatselijke koffiezaak of het kantoor van een partner zijn. Dat biedt mogelijkheden, maar ook belemmeringen.”
Juist voor de Benelux-organisatie van Cisco biedt het hybride werken veel voordelen, zegt ze. “Informatie en kennis kunnen grenzen overstijgen. Tijdens een All-Hands meeting was ik laatst in België en sprak ik via WebEx met mensen op de verschillende kantoren. Via de geïntegreerde tool Slido (voor het stellen van vragen en doen van polls, red.) vroeg ik waar de deelnemers zaten. Zo kreeg ik een realtime beeld van wie waar was en ontstond er een gevoel van inclusiviteit. Na afloop van de meeting kreeg iedereen, met behulp van een AI-tool, een goede samenvatting van wat er allemaal was besproken, plus alle actiepunten. Dat helpt enorm. Je hoeft niet meer mee te schrijven en alles uit te werken voor mensen die er niet bij waren. Daarnaast gebruik ik WebEx ook vaak om video’s te maken, bijvoorbeeld om te delen waar we die week mee bezig zijn, mijn ideeën toe te lichten en call-to-actions onder de aandacht brengen. Zo hebben ook mensen die niet vaak op kantoor komen mij snel leren kennen.”
Kantoor als magneet
Ze weet dat er veel discussies zijn over het hybride werken, ook bij Cisco-klanten. “Bedrijven moeten voor zichzelf vanuit een perspectief van cultuur bepalen wat ze precies willen. Tot Covid heerste vaak het idee dat mensen op kantoor moesten zijn, omdat ze anders hun werk niet zouden doen. Die cultuur is veranderd. Tegelijkertijd wil je van je kantoor ook een magneet maken, zodat mensen er graag en vaak komen. Dat geldt ook voor onszelf. Wij zijn hier elke donderdag bij elkaar. Ik zie hoe snel je dan dingen voor elkaar kunt krijgen en hoeveel energie mensen daarvan krijgen. We willen dat daarom ook vaker gaan doen dan één dag in de week. Maar hybride werken blijft ook dan belangrijk. Want al is er maar één persoon in een meeting die niet op kantoor zit, dan moet je hem of haar er wel bij betrekken. Als je mensen terug naar kantoor wilt krijgen, dan moet je er een collaboration-hub van maken. Uit onderzoek dat we hebben gedaan blijkt dat 71 procent van de werkgevers van plan is om hun werkplek de komende 24 maanden aan te passen, gericht op collaboration.”
“Security is daarbij van groot belang”, vervolgt ze. “Je moet veilig kunnen werken, ook in de plaatselijke koffiezaak. Maar het moet gebruikers ook niet belemmeren. Met onze technologie zorgen we daarvoor. Als gebruiker hoef je er niet over na te denken. Waar je ook werkt, je kunt op een veilige manier, zonder de frictie van allerlei obstakels, bij alle applicaties die je nodig hebt.”
In de visie van Cisco staat het platform centraal. “Het netwerk is ons platform. Wij willen veel meer praten over hoe je dat platform beter kunt benutten, met security en visibility als onderdelen daarvan. Zo kunnen klanten meer waarde halen uit de investering die ze al hebben gedaan. Tegelijkertijd komt daar nieuwe innovatie bij. AI-mogelijkheden moeten ook op het netwerk landen. De connectiviteit wordt ook steeds belangrijker, want alles moet sneller en veiliger. Dat blijft zich allemaal ontwikkelen.”
Meer marge
Tijdens haar eerste maanden heeft Koetsier heel veel partners gesproken. Dat was een bewuste keuze. “Zonder hen kunnen we niet bereiken wat we willen bereiken”, zegt ze met veel nadruk. “Ook voor partners moet het netwerk het platform zijn. Soms ondersteunt de huidige licentie van een klant meer usecases dan in de oorspronkelijke businesscase was opgenomen. Dat kunnen partners dan ontwikkelen en implementeren zonder dat wij daar als Cisco bij betrokken zijn. Zo kunnen ze extra diensten leveren en meer marge maken. De gesprekken met partners gaan verder veel over secure networking en hoe wij hen kunnen helpen aan de juiste kennis om dat verhaal te vertellen.” De gesprekken met CIO’s en andere IT-leiders gaan vooral over security, zegt ze. “Bedrijven willen digitaal weerbaarder worden. Daarnaast praten we met hen ook vaak over kennis en de zoektocht naar goede mensen.”
Ze sluit af met een boodschap voor partners en klanten. “We hebben net ons veertigjarig bestaan gevierd. In die tijd is er natuurlijk enorm veel veranderd. Ik wil iedereen bedanken voor het vertrouwen, al die jaren. Ik hoop dat we met klanten en partners mee mogen in hun reis naar digitalisatie. Ontwikkelingen zoals AI gaan onze levens veranderen. Wij maken die ontwikkelingen mogelijk, maar zorgen er ook voor dat ze verantwoord en ethisch gebeuren.”