ServiceNow onthult nieuwe AI-innovaties
ServiceNow, het AI-platform voor bedrijfstransformatie, introduceert een serie van nieuwe agentic AI-innovaties die autonoom de meest complexe uitdagingen voor de enterprise kunnen oplossen. Deze nieuwste toevoeging aan het ServiceNow Platform functioneert als de AI agent-controlekamer: één centrale locatie om AI agents te analyseren, beheren en begeleiden op elke plek binnen een bedrijf. Deze verbeteringen bouwen voort op twee decennia aan ervaring van ServiceNow in het mogelijk maken van exponentiële productiviteit voor ieder persoon en elk proces, door complexe en onduidelijke taken te automatiseren waar dit met traditionele automatisering niet mogelijk is.
ServiceNow’s krachtige nieuwe AI Agent Orchestrator verzekert dat teams van gespecialiseerde AI agents samenwerken aan een gezamenlijk doel via verschillende taken, binnen verschillende systemen en afdelingen. Daarnaast zijn duizenden vooraf gebouwde agents in IT, klantenservice, HR en meer, plus de nieuwe AI Agent Studio voor het bouwen van volledig op maat gemaakte agents, klaar om actie te ondernemen en exponentiële productiviteit op schaal te stimuleren. In tegenstelling tot andere agents zijn ServiceNow AI Agents en hun mogelijkheden direct ingebouwd in het ServiceNow Platform, zodat de bestaande investeringen van klanten in workflow, automatisering en data vanaf dag één agentic AI aandrijven. Met toegang tot miljarden stukjes informatie en gevoed door miljoenen automatiseringen, kennisbronnen en tools, herdefiniëren ServiceNow AI Agents onbegrensde productiviteit.
Volgens IDC1 zal 50% van de organisaties in 2025 enterprise AI agents ontwikkelen voor specifieke zakelijke doeleinden. Hoewel dit een belofte inhoudt van een toekomst waarin AI agents de last van repetitieve taken verlichten en werknemers tijdbesparing opleveren om zich te focussen op dat wat echt belangrijk is, zijn veel van de hedendaagse agents simpelweg chatbots en niet agentic. Deze AI agents hebben maar één functionaliteit en zijn juist een extra element in de toch al complexe wirwar van gefragmenteerde processen en informatie in silo’s binnen gedateerde systemen.
Instances
Omdat ServiceNow agentic AI direct inbouwt op het platform, hebben ServiceNow AI Agents toegang tot de miljarden stukken informatie en miljoenen verschillende automatiseringen in de verschillende instances van de klant. Dit biedt de AI agents de mogelijkheid om snel de kennis binnen de organisatie tot zich te nemen en deze direct te gebruiken om effectief actie te ondernemen. ServiceNow AI Agents begrijpen de zakelijke behoeften, passen zich hieraan aan en ondernemen autonoom actie om werk gedaan te krijgen. Dankzij één architectuur, één gegevensmodel en één platform, stimuleert ServiceNow’s benadering van agentic AI snellere en slimmere resultaten binnen elke zakelijk proces.
“In een toekomst waarin miljoenen AI agents werken als ons nieuwe digitale personeelsbestand, functioneert ServiceNow als de AI agent-controlekamer en brengt orde in de chaos,” zegt Amit Zavery, president, chief product officer en chief operating officer bij ServiceNow. “Losstaande, onverenigbare agentic AI creëert meer complexiteit binnen een enterprise. De mogelijkheid van ServiceNow AI Agents om samen te werken aan taken die de input vragen van verschillende systemen en afdelingen is uniek. Met een enkele plek om agents te coördineren en uitbreiding te voorkomen, werken onze AI agents als actieve deelnemers samen, waarmee ze echt een verlengstuk zijn van hun menselijke collega’s.”
Het AI-orkest dirigeren
In deze nieuwe wereld van agentic AI fungeert het ServiceNow Platform als de AI agent-controlekamer: een verbindingslaag in elke hoek van een bedrijf. Hierdoor kan de nieuwe AI Agent Orchestrator van ServiceNow de manier waarop organisaties opereren verbeteren en groepen AI agents transformeren tot een entiteit die naar een gemeenschappelijk doel toewerkt.
In tegenstelling tot AI agents met één functie die alleen eenvoudige conversationele taken uitvoeren, maakt de nieuwe ServiceNow AI Agent Orchestrator communicatie tussen agents en gecentraliseerde coördinatie mogelijk. Dit zorgt ervoor dat AI agents efficiënt informatie kunnen delen en taken kunnen overdragen, ongeacht waar het proces begint, wat ze onmisbaar maakt voor het beheren van complexe workflows.
AI Agents
Denk bijvoorbeeld aan het onboarden van een nieuwe klant of het beoordelen van een netwerkbeveiligingsincident; dit zijn voor veel bedrijven regelmatige gebeurtenissen, maar geen eenvoudige processen. Het correct onboarden van slechts één nieuwe klant vereist coördinatie tussen meerdere afdelingen, van het verzamelen van klantgegevens voor contracten tot het behandelen van verzoeken via ondersteuningsteams. AI Agent Orchestrator helpt ervoor te zorgen dat de gespecialiseerde AI agents die elk van deze taken afhandelen, samenwerken om het bredere doel te bereiken: een nieuwe klant soepel aan de slag krijgen. Wanneer er een netwerkprobleem ontstaat, beheert AI Agent Orchestrator aangepaste AI agents die gebruikmaken van bronnen zoals netwerkbeheersoftware, beveiligingsinformatie en event managementsystemen en applicatieprestatiemonitoring om samen te werken om het probleem in de kiem te smoren, door het probleem te identificeren, een oplossingsplan te maken en het uit te voeren nadat het is goedgekeurd door een menselijke netwerkbeheerder.
“Bij EY zijn we toegewijd om zowel een pionier als praktische leider in AI-ontwikkeling te zijn, waarbij we frameworks ontwikkelen waarin ethisch bestuur en innovatie gecombineerd wordt met uitvoering,” zegt Raj Sharma, EY Gloab Managing Partner – Growth and Innovation. “AI agents zijn onmisbaar om teams te ondersteunen met intelligente mogelijkheden die samenwerken tussen mensen en AI. Daarom werken we samen met ServiceNow en onze Ecosystem-partners om het volledige potentieel van agentic AI op enterprise-schaal te benutten. Het biedt ons de mogelijkheid om in real-time data te integreren en contextualiseren binnen onze hele organisatie, waarbij het hoge niveau van vertrouwen en transparantie dat we nodig hebben ingebouwd is.”
Nieuwe AI agents starten het nieuwe tijdperk van AI
Terwijl het al duizenden AI agents op het ServiceNow Platform heeft, blijft het dagelijks nieuwe agents uitrollen. Bovendien ondersteunt ServiceNow, met een toonaangevend partnerecosysteem (waaronder Accenture, Cognizant en Deloitte) dat actief nieuwe AI agents bouwt en uitbrengt in de ServiceNow Store, een ongeëvenaarde combinatie van AI agent-use cases en -mogelijkheden om de miljoenen jaarlijkse bedrijfsprocessen van ServiceNow-klanten aan te sturen.
In vergelijking met andere agents die gebonden zijn aan een individuele cloud of beperkte gegevensbronnen, bieden ServiceNow AI Agents een ongekend voordeel: twintig jaar aan automatiseringsdata en -resultaten in het oplossen van de meest complexe enterprise workflow-uitdagingen. Ondersteund door inzichten uit gestructureerde en ongestructureerde bronnen beschikken klanten vanaf dag één over productieve AI agents. Deze nieuwste launch van ServiceNow AI Agents biedt duizenden nieuwe, vooraf getrainde AI agents voor IT, klantenservice, HR en meer, zodat kritieke zakelijke processen direct geautomatiseerd kunnen worden op ongekende snelheid.
Bouw eigen AI agents met AI Agent Studio
Het nieuwe ServiceNow AI Agent Studio maakt de kracht van agentic AI beschikbaar voor iedere gebruiker in de enterprise. Het biedt organisaties de mogelijkheid om op maat gemaakte AI agents te ontwikkelen en implementeren die geïntegreerd zijn met enterprise-workflows en -data via een intuïtieve no-code language-based interface. Gebruikers hoeven eenvoudigweg alleen de uitkomst die ze voor ogen staat, de rol van de AI agents en de processen die ze willen bouwen te beschrijven in prompts in natuurlijke taal (dus geen code) en AI Agent Studio bouwt een team van AI agents, beheerd door de AI Agent Orchestrator, dat direct aan de slag kan. Het platform leidt gebruikers door het proces van creatie, testen en activatie van AI agents voor elke use case.
AI Agent Studio integreert naadloos met automatiseringstools die al beschikbaar zijn op het ServiceNow Platform, zoals vaardigheden, flows en processen, waardoor organisaties de flexibiliteit hebben om AI agents aan te passen aan hun eigen specifieke voorkeuren.
“Al meer dan 100 jaar staat Rolls-Royce synoniem voor het toppunt van engineering en innovatie, en drijven, beschermen en verbinden we de moderne wereld. Van het nauwkeurige vakmanschap van onze motoren tot de geavanceerde technologie die ze aandrijft; we verleggen voortdurend grenzen om uitzonderlijke prestaties te leveren," zegt Rachel Cameron, Head of Transformational Programmes bij Rolls-Royce. "Rolls-Royce is altijd toonaangevend geweest op het gebied van technische uitmuntendheid en innovatie, en vindt voortdurend manieren om de efficiëntie, veerkracht en werknemerservaring te verbeteren. Door ServiceNow AI Agents te integreren, stroomlijnen we de bedrijfsvoering, verminderen we handmatige inspanningen en maken we snellere, datagedreven besluitvorming mogelijk. AI-gestuurde automatisering helpt ons om servicedesktickets te verwerken, workflows te optimaliseren en intelligente inzichten te bieden, zodat onze teams zich kunnen concentreren op high-value activiteiten, terwijl we ervoor zorgen dat onze bedrijfsvoering efficiënt, veilig en future-ready blijft.”
Workflow Data Fabric biedt AI agents de inzichten voor transformatieve uitkomsten
De kracht van ServiceNow AI Agents om transformatieve uitkomsten te bieden aan klanten ligt in de ongekende mogelijkheid om gegevens in de hele enterprise te ontsluiten. Workflow Data Fabric van ServiceNow biedt gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig gestructureerde en ongestructureerde gegevens binnen de enterprise te gebruiken, waar deze zich ook bevinden. Deze samenvoeging biedt werknemers en ServiceNow AI Agents intelligentie waarmee ze op basis van realtime en tastbare inzichten kunnen handelen en slimmere workflows kunnen aansturen die zakelijke uitdagingen oplossen. Daarbij biedt zero copy-integratie met Workflow Data Fabric bedrijven de mogelijkheid om hun databronnen veilig te verbinden zonder dat hiervoor gegevens gekopieerd of verplaatst hoeven te worden.
Nieuw aangekondigde samenwerkingen met bedrijven als Google vergroten de mogelijkheden van Workflow Data Fabric en bieden AI agents een nog grotere gegevensbasis waarmee ze patronen kunnen identificeren, inzichten opdoen en intelligente workflows uitvoeren. Dit alles binnen dezelfde architectuur en hetzelfde datamodel, het ServiceNow Platform.
De lat van agentic AI hoger leggen
De hedendaagse complexe bedrijfsprocessen vragen om gedurfde innovatie waarbij verantwoordelijkheid en compliance aan de basis staat. ServiceNow zet een nieuwe standaard voor enterprise AI met oplossingen die de manier waarop mens en machine samenwerken herdefiniëren.
In maart is de volledige suite van intelligente mogelijkheden binnen ServiceNow AI Agents, inclusief AI Agent Orchestrator en AI Agent Studio, zonder extra kosten beschikbaar voor alle Pro Plus- en Enterprise Plus-klanten. Het consumptie-gebaseerde model stelt klantwaarde en flexibiliteit voorop, wat de waarde van bestaande ServiceNow generatieve AI-packages van klanten vergroot.
ServiceNow’s recente overname van Cuein, een native conversatie data-analyseplatform, toont aan hoe de ServiceNow AI Agent roadmap zich blijft ontwikkelen en hoe ServiceNow blijft innoveren voor zijn bijna 1.000 AI agent-contractklanten.
Beschikbaarheid
- ServiceNow AI Agent Orchestrator en AI Agent Studio zullen voor klanten beschikbaar zijn op het ServiceNow Platform in maart 2025.
- Plan-updates om ServiceNow AI Agents voor alle Pro Plus- en Enterprise Plus-klanten beschikbaar te maken, zullen van start gaan vanaf maart 2025.