Europese bedrijven zien kosten voor IT-personeel snel stijgen
De kosten en complexiteit van IT-projecten blijven toenemen. Europese IT-leiders verwachten dat het aantal IT-projecten in 2025 met 18% zal stijgen ten opzichte van 2024. Tegelijkertijd blijft het percentage projecten dat niet op tijd wordt opgeleverd ook stijgen: van 28% in 2023 naar 29% in 2024. Om grip te houden op deze groei, hebben Europese bedrijven in 2024 gemiddeld bijna 19 miljoen euro uitgegeven aan IT-personeel, een stijging van maar liefst 69% vergeleken met het jaar daarvoor.
Dit blijkt uit het tiende, jaarlijkse Connectivity Benchmark rapport van Mulesoft. Het onderzoek is gedaan onder 1.050 wereldwijde IT-leiders, waaronder 400 respondenten uit de UK, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De IT-infrastructuur van organisaties wordt steeds complexer. Europese organisaties gebruiken momenteel gemiddeld 789 applicaties. Bij bedrijven die al werken met AI-agents loopt het aantal gebruikte applicaties zelfs op tot 1.075. Deze grote hoeveelheid applicaties zorgt voor datasilo's die het delen van data moeilijker maken. 85% van de Europese IT-leiders noemt deze datasilo's dan ook een groot struikelblok. Daarnaast gebruiken veel organisaties verschillende AI-modellen. In 2024 gebruikten Europese IT-leiders gemiddeld 10 AI-modellen in hun organisatie. Ze verwachten dat dit in 2025 verder zal stijgen naar 15 verschillende modellen.
Datasilo’s hebben niet alleen een negatieve invloed op IT-processen, maar ook op de prestaties van AI-agents. Deze zijn afhankelijk van uniforme en verbonden data om complexe taken uit te voeren. Het onderzoek laat zien dat 94% van de Europese IT-leiders moeite heeft met het integreren van data, en dat slechts 32% van de applicaties effectief gekoppeld is.
API’s van grote waarde bij integratie IT-infrastructuur
Het onderzoek toont aan dat API's een belangrijke rol kunnen spelen bij het vereenvoudigen en verbinden van IT-infrastructuren. Organisaties die API’s gebruiken, zien voordelen zoals verbeterde IT-infrastructuur (66%), het integreren van verschillende systemen (49%) en het eenvoudiger delen van data tussen teams (48%). Dit is van groot belang voor organisaties die AI-agents willen inzetten, omdat hiermee het volledige potentieel van hun data wordt ontsloten. Deze data is essentieel als input voor AI-agents.
Daarnaast zijn API’s financieel gezien van grote waarde. Europese organisaties zien nog meer voordelen in het gebruik van die API’s zoals een verhoogde productiviteit (52%), meer innovatie (47%), sneller kunnen inspelen zakelijke doelstelling (46%), verbeterde werknemersbetrokkenheid en samenwerking (46%) en de mogelijkheid voor teams om hun eigen IT-behoeften te beheren (46%).
“AI-agents hebben toegang nodig tot uniforme data en geïntegreerde processen om nauwkeurige en betrouwbare resultaten te leveren en taken die uit meerdere stappen bestaan, uit te voeren,” zegt Andrew Comstock, Senior Vice President en General Manager van MuleSoft. “API’s spelen hierin een sleutelrol, omdat ze datasilo’s kunnen opheffen en AI-agents dus in staat stellen optimaal te functioneren.”