Nu het AI-tijdperk in volle gang is, moeten organisaties serieus werk maken van dataveerkracht
Bijna twintig jaar geleden bedacht Clive Humby de inmiddels beruchte zin “data is the new oil”. Nu het tijdperk van kunstmatige intelligentie (AI) is aangebroken, starten we een nieuw hoofdstuk in het verhaal van digitale transformatie.
![Nu het AI-tijdperk in volle gang is, moeten organisaties serieus werk maken van dataveerkracht image](https://optimise2.assets-servd.host/dim-platform/production/uploads/articles/Rick-Vanover-Veeam-02-2025-marcommit.jpg?w=1200&q=82&auto=format&fit=crop&dm=1738840082&s=813472e585c231ce7c2020614227e985)
De hype rond AI is begrijpelijk. Het potentieel van deze technologie is namelijk enorm. Maar voordat organisaties volledig kunnen profiteren van de voordelen van AI, moeten ze processen definiëren en implementeren om dataveerkracht te stimuleren en ervoor zorgen dat hun data altijd beschikbaar, nauwkeurig, beschermd en intelligent blijven. Alleen dan kunnen ze ervoor zorgen dat hun organisatie blijft draaien, wat er ook gebeurt.
Inzicht in het gebruik van AI is essentieel
Het is gemakkelijker om bedrijfsdata in een vroeg stadium in kaart te brengen en te beheren. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat 65% van de respondenten regelmatig GenAI gebruikt (het dubbele van tien maanden daarvoor). Maar de bevinding die IT- en beveiligingsexperten echt aan het denken moet zetten, is dat bijna de helft van de respondenten aangeeft dat ze bestaande AI-modellen ‘sterk aanpassen’ of hun eigen modellen ontwikkelen.
Doordat afdelingen of zelfs individuen AI-modellen aanpassen of bouwen, wordt het nog lastiger voor organisaties om de bewegingen van data te volgen en de bijkomende beveiligingsrisico’s effectief te beheren. Door processen en trainingen rondom datastewardship, dataprivacy en IP te ontwikkelen en te implementeren, worden medewerkers zich bewuster van de risico’s. Bovendien wordt het voor organisaties makkelijker om het gebruik van dergelijke tools in kaart te brengen en op te volgen.
Actief risicobeheer
AI is een geweldige tool waar organisaties enorm veel waarde uit kunnen halen. Het is echter cruciaal om ervoor te zorgen dat het voldoet aan de principes van data governance en -bescherming. Bij de meeste AI-tools gaat het om het beperken van de operationele risico’s van de data die er doorheen stromen. Grofweg zijn er drie belangrijke risicofactoren: beveiliging (wat als een externe partij toegang krijgt tot data of deze steelt?), beschikbaarheid (wat als we de toegang tot data verliezen, zelfs tijdelijk) en nauwkeurigheid (wat als waar we mee werken verkeerd is?).
Naarmate AI-tools een integraal onderdeel worden van de tech-stack, moeten organisaties zorgen voor inzicht, governance en bescherming van het hele datalandschap. Overmatig of ongecontroleerd gebruik van AI-modellen binnen organisaties kan namelijk hiaten creëren. In de hele organisatie, maar voornamelijk aan de top, moet men begrijpen welke data bedrijfskritisch zijn en waar deze zich bevinden. Daarnaast is het belangrijk om adequate training aan te bieden, zodat ongecontroleerd gebruik van AI kan worden voorkomen.
Dataveerkracht opbouwen (en behouden)
Dataveerkracht garanderen is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie. Het is ook geen ‘one-and-done’-taak, dingen zijn constant in beweging en aan het veranderen. Dataveerkracht is een allesomvattende missie die identiteitsbeheer, apparaat- en netwerkbeveiliging en principes voor dataprotectie zoals back-up en herstel omvat. Het is een enorm project en om effectief te zijn, zijn er twee dingen nodig: inzicht en de steun van het senior management. Simpelweg zeggen ‘not my problem’ kan niet meer.
Het is een enorme taak, maar laat de omvang ervan je niet weerhouden om eraan te beginnen. Door AI-gebruik nu in kaart te brengen en daar adequaat op te reageren door strategieën voor dataveerkracht te implementeren, kunnen problemen in de toekomst worden voorkomen. Doet een organisatie dat niet, dan kunnen ze al snel in dezelfde problemen komen als met de cloudmigratie van jaren geleden. Test daarnaast je veerkracht regelmatig door oefeningen te doen en worstcasescenario’s te testen. Zorg er verder voor dat je altijd een plan B, C en D hebt. Door te testen kun je gemakkelijk zien hoe goed je bent voorbereid.
Nu AI-gebruik exponentieel toeneemt en een kwetsbaarheid, misconfiguratie of onbedoelde fout in een klein hoekje zit, is het essentieel dat organisaties hun dataveerkracht versterken. Zo kunnen ze zelfs ten tijde van een ramp blijven functioneren en kunnen ze de impact op hun organisatie en medewerkers beperken.
Door: Rick Vanover (foto), Vice President of Product Strategy bij Veeam