Gartner: Impact van data, analytics en AI meten is grote uitdaging
Dertig procent van de chief data- en analytics officers (CDAOs) geeft aan dat hun grootste uitdaging het onvermogen is om de impact van data, analytics en AI op bedrijfsresultaten te meten.

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Gartner. De jaarlijkse Gartner Chief Data & Analytics Officer Agenda Survey werd uitgevoerd tussen september en november 2024 onder 504 leidinggevenden op het gebied van data en analytics wereldwijd.
Enorme waardering voor data
“Er heerst een enorme waardering voor data: veel organisaties praten over de waarde ervan en willen datagedreven werken, maar slechts weinigen kunnen dit daadwerkelijk aantonen,” zegt Michael Gabbard, Senior Director Analyst bij Gartner. “Organisaties die hun strategie structureel op data afstemmen, presteren vaak beter dan hun concurrenten.”
Voor de overgrote meerderheid (meer dan 90%) zijn waarde- en resultaatgerichte aspecten van hun rol de afgelopen 12 tot 18 maanden de belangrijkste focus geworden en blijven deze ook in de toekomst een prioriteit. Toch heeft slechts 22% van de ondervraagde organisaties bedrijfsimpactmetingen gedefinieerd, bijgehouden en gecommuniceerd voor het merendeel van hun D&A-toepassingen.
Sterke D&A-strategie krijgt prioriteit
“Organisaties geven steeds vaker prioriteit aan een sterke D&A-strategie om besluitvorming en operationele efficiëntie te verbeteren, en deze verantwoordelijkheid ligt bij de D&A-leiders,” zegt Gabbard. “CDAOs moeten een datagedreven en besluitvormingsgerichte visie versnellen door belangrijke trends vroegtijdig te signaleren en proactieve, goed onderbouwde keuzes te maken over hun D&A-strategie, terwijl ze tegelijkertijd een operationeel kader rondom deze ontwikkelingen creëren.”
Uit het onderzoek van Gartner blijkt dat 91% van de CDAOs aangeeft dat het opstellen van een uitvoerbare D&A-strategie een primaire verantwoordelijkheid voor hen is. “We hebben vastgesteld dat, hoewel het ontwikkelen van een uitvoerbare D&A-strategie een primaire taak is voor CDAOs, meer dan een derde van hen het opzetten en doorontwikkelen van het operationele model niet als een kernverantwoordelijkheid ziet,” concludeert Gabbard. “Er blijft een structurele kloof bestaan tussen planning en uitvoering voor D&A-leiders.”
Gartner-klanten kunnen meer lezen in '2025 CDAO Primer: Lead a World-Class Data and Analytics Organization' en 'Ignition Guide to Build a Data and Analytics Strategy in the Age of AI'.