Wouter Hoeffnagel - 21 februari 2025

Albert Heijn wint de Sustainability Impact Awards van Schneider Electric

Albert Heijn wint de Sustainability Impact Awards van Schneider Electric. Deze prijs erkent bedrijven, partners en leveranciers die uitblinken in duurzaamheid door innovatieve technologieën toe te passen en samen te werken aan slimme oplossingen voor de energietransitie. Albert Heijn wint dit jaar de Nederlandse voorronde.

Albert Heijn wint de Sustainability Impact Awards van Schneider Electric image

Albert Heijn zet zich in voor verduurzaming met initiatieven zoals de elektrificatie van de volledige operatie en deelname aan het Eneco Ecowende-offshorewindproject. Door deze samenwerking voorziet Albert Heijn de helft van zijn energiebehoefte met duurzame windenergie. Dit draagt bij aan biodiversiteitsbehoud en zet een nieuwe standaard voor duurzaamheid in de detailhandel. Daarnaast stelt Albert Heijn als eerste Europese retailer duurzaam opgewekte energie beschikbaar voor strategische partners, een belangrijke stap in de ambitie om 45% CO2e-reductie in de keten (scope 3-emissies) te realiseren.

Meetbare vooruitgang

De Sustainability Impact Awards van Schneider Electric erkennen bedrijven die meetbare vooruitgang boeken op het gebied van duurzaamheid en milieubewust ondernemen. Albert Heijn dingt nu mee naar de Europese prijs, die later dit jaar wordt uitgereikt. In het tweede kwartaal van 2025 worden de wereldwijde winnaars bekendgemaakt tijdens een exclusief Green Carpet Event.

Een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Albert Heijn is de samenwerking met Eneco via een langetermijnovereenkomst, een zogenoemde Power Purchase Agreement (PPA). Schneider Electric ondersteunt Albert Heijn bij het opstellen van deze overeenkomst, waardoor de supermarktketen vanaf 2027 gedurende 15 jaar voldoende windenergie ontvangt om de helft van alle Nederlandse bedrijfsonderdelen van duurzame stroom te voorzien.

Netto nul in 2050 in de keten

"We zijn vereerd om deze prijs te ontvangen. 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, is niet alleen de missie van Albert Heijn, het is ons kompas waarmee we een betekenisvolle bijdrage willen leveren aan een gezonde, sociale en duurzamere samenleving,” aldus Rob Heesen, director business development & partnerships bij Albert Heijn. Heesen vervolgt: "Deze prijs is een fantastische erkenning voor het harde werk van al onze collega’s, partners en leveranciers om duurzaamheid te integreren in alles wat we doen. Elektrificatie en de inzet van hernieuwbare energie is cruciaal om ons klimaatdoel van netto nul in 2050 in de keten, van land tot klant, te bereiken."

Pim Loef, Sustainabilty Manager bij Schneider Electric: “Als meest duurzame bedrijf ter wereld, is het voor ons van het grootste belang dat onze partners, klanten en leveranciers actief bezig zijn met verduurzaming. De Sustainability Impact Awards zijn voor ons een manier om de voorlopers op dit gebied te erkennen. Ik ben heel trots dat daar dit jaar zo’n mooi Nederlands bedrijf als Albert Heijn tussen zit.”

Ecowende-project

“Het Ecowende-project, dat deze groene energie levert, zet niet alleen in op duurzame energieopwekking, maar ook op het behoud van biodiversiteit in de Noordzee,” aldus Alexander Quarles van Ufford, Director Renewable Energy & Cleantech van de Schneider Electric Sustainability Business en verantwoordelijk voor de PPA, benadrukt: "Dit maakt het een unieke samenwerking die de energietransitie én natuurbehoud stimuleert."

Schneider Electric is in januari door Corporate Knights uitgeroepen tot het meest duurzame bedrijf ter wereld in 2025, en stond daarmee voor de tweede keer bovenaan de Global 100-lijst. In 2024 werd het bedrijf ook door TIME Magazine en Statista benoemd tot meest duurzame bedrijf

Op de foto v.l.n.r.: Alexander Quarles van Ufford (Director Renewable Energy & Cleantech, Schneider Electric), Alexandre Golisano (Country President Nederland, Schneider Electric), Rob Heesen (director business development & partnerships, Albert Heijn), Sebastien Richard (director energietransitie, Albert Heijn), Rob van der Zwan (VP finance vastgoed, franchise, new business, Albert Heijn).

Copaco Vision on Security BW + BN
Copaco Vision on Security BW + BN