Witold Kepinski - 04 maart 2025

Hoe TUI gebruik maakt van generatieve AI

TUI, een reisorganisatie, zag een kans om generatieve AI te gebruiken om geautomatiseerde content van hogere kwaliteit te maken. Marc Jennings en zijn team kozen ervoor om samen met Amazon Web Services (AWS) een prototype te bouwen met behulp van Amazon Bedrock. TUI gebruikte twee modellen - Llama 2 voor het genereren van hotelbeschrijvingen en Claude 2 voor het opmaken van de output - waardoor de tijd voor het genereren van content werd teruggebracht van 8 uur naar minder dan 10 seconden, mét behoud van de kwaliteitsnormen.

Hoe TUI gebruik maakt van generatieve AI image

TUI Group is een van 's werelds grootste toeristische dienstverleners die jaarlijks aan 21 miljoen klanten een ongeëvenaarde vakantie-ervaring biedt, in 180 regio's. TUI Group omvat de volledige toeristische keten met meer dan 400 eigen hotels, 16 cruiseschepen, 1.200 reisbureaus en 5 luchtvaartmaatschappijen die vakantiebestemmingen over de hele wereld dekken. Om al deze klanten te informeren over de vakanties van TUI is het maken van content van hoge kwaliteit een cruciaal onderdeel van de promotiestrategie.

De contentteams van TUI produceren dagelijks hoogwaardige content voor de websites, waaronder productdetails, hotelinformatie en reisgidsen, vaak met behulp van beschrijvingen die zijn geschreven door hotel- en externe partners. Deze content moet voldoen aan TUI's tone of voice, wat essentieel is voor het communiceren van de uitgesproken persoonlijkheid van het merk. Maar naarmate het portfolio wordt uitgebreid met meer hotels en aanbiedingen, blijkt het maken van content een uitdaging. Dit bood een kans om het bestaande contentcreatieproces uit te breiden en te automatiseren met behulp van generatieve AI.

Machine Learning

AWS heeft in samenwerking met TUI een geavanceerde contentgenerator ontwikkeld die marketingteksten herschrijft volgens de merk- en stijlrichtlijnen van TUI. Hiervoor maakten ze gebruik van Amazon SageMaker en Amazon Bedrock. Amazon Bedrock is een volledig beheerde service die toegang biedt tot hoogwaardige foundation models (FM's) van vooraanstaande AI-bedrijven zoals AI21 Labs, Anthropic, Cohere, Meta, Mistral AI, Stability AI en Amazon. Het biedt een breed scala aan tools voor het ontwikkelen van generatieve AI-toepassingen met de nadruk op veiligheid, privacy en verantwoord gebruik. Amazon SageMaker ondersteunt datawetenschappers en machine learning-specialisten bij het bouwen, aanpassen en implementeren van FM's, met uitgebreide controle over nauwkeurigheid, latentie en kosten.

Tijdens het experimenteren ontdekten de teams dat een aanpak in twee fasen het meest effectief was om de gewenste tone of voice van TUI te realiseren. De eerste fase bestond uit het verfijnen van een kleiner AI-model met een uitgebreide dataset om merkconsistentie te garanderen. In de tweede fase werd een ander model ingezet voor post-processing. Dit tweede model controleerde of de teksten voldeden aan specifieke grammaticale en opmaakvereisten. Het gebruik van een dynamische dataset maakte het mogelijk om de output snel aan te passen aan nieuwe merkeisen.

SEO

De gekozen architectuur combineert de sterke punten van Meta’s Llama 2 (13B) en Anthropic’s Claude 2. Deze combinatie bleek uiterst succesvol: in een blinde test werden de door AI gegenereerde hotelbeschrijvingen in 75% van de gevallen beter beoordeeld dan teksten die door mensen waren geschreven. Daarnaast werd een externe API geïntegreerd om SEO-scores te berekenen. De AI-gegenereerde teksten scoorden gemiddeld tot 4% hoger op SEO dan de menselijke versies. Dankzij dit proces is het genereren van content nu vijf keer sneller, waardoor TUI veel productiever kan werken zonder concessies te doen aan kwaliteit of consistentie. Waar het eerder maanden duurde om hotelbeschrijvingen te maken, kan dit nu in slechts enkele uren worden gerealiseerd.

Lees hier de volledige Engelstalige blog.

Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW
Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW