Gartner: Data- en analyticsleiders krijgen met scala aan uitdagingen te maken
Data en analytics (D&A)-leiders krijgen in 2025 met diverse trends te maken, die leiden tot een breed scala aan uitdagingen, waaronder organisatorische en menselijke kwesties. Denk daarbij aan de vraag naar makkelijk consumeerbare dataproducten, het gebruik van synthetische data en het gebruik van AI-agents. Marktonderzoeker Gartner identificeert de belangrijkste trends op het gebied van D&A.

"D&A ontwikkelt zich van het domein van een paar mensen naar overal aanwezig zijn," zei Gareth Herschel, VP Analyst bij Gartner. "Tegelijkertijd staan D&A-leiders onder druk om niet meer met minder te doen, maar om veel meer te doen met veel meer. En dat kan nog uitdagender zijn omdat de inzet steeds hoger wordt. Er zijn bepaalde trends die D&A-leiders helpen om de druk, verwachtingen en eisen waarmee ze worden geconfronteerd, aan te gaan."
Makkelijk consumeerbare dataproducten
Om makkelijk consumeerbare dataproducten te benutten, moeten D&A-leiders zich richten op zakelijke, kritische toepassingen, correlaties leggen en producten schalen om uitdagingen in de datalevering aan te pakken. Het prioriteren van de levering van herbruikbare en samenstellende minimum viable dataproducten is essentieel, zodat teams ze in de loop der tijd kunnen verbeteren. D&A-leiders moeten ook tot een consensus komen over belangrijke prestatie-indicatoren tussen producerende en consumerende teams, wat cruciaal is voor het meten van het succes van dataproducten.
Metadata managementoplossingen
Effectief metadatamanagement begint met technische metadata en breidt vervolgens uit naar bedrijfsmetadata voor verrijkte context. Door verschillende soorten metadata te integreren, kunnen organisaties datacatalogi, datalijnvoering en AI-gedreven toepassingen mogelijk maken. Het selecteren van tools die automatische ontdekking en analyse van metadata ondersteunen, is van vitaal belang.
Multimodale Data Fabric
Het opbouwen van een robuust metadatamanagement beleid omvat het vastleggen en analyseren van metadata over de hele data-pipeline. Inzichten en automatiseringen uit de data fabric ondersteunen orkestratie-eisen, verbeteren operationele uitmuntendheid via DataOps en maken dataproducten mogelijk.
Synthetische data
Het identificeren van gebieden waar data ontbreekt, onvolledig is of duur is om te verkrijgen is cruciaal voor het vooruitgang van AI-initiatieven. Synthetische data, ofwel variaties van originele data of vervangingen voor gevoelige data, waarborgt privacy en ondersteunt AI-ontwikkeling.
Agentic analytics
Het automatiseren van bedrijfsresultaten met AI-agents voor data-analyse is volgens Gartner transformerend. Het adviseert daarbij toepassingen die inzichten verbinden met natuurlijke taalinterfaces uit te proberen en leveranciersplannen voor integratie van digitale werkplektoepassingente evalueren. Het instellen van governance minimaliseert fouten en hallucinaties, terwijl het beoordelen van data-gereedheid via AI-gereedheidsprincipes essentieel is.
AI-agents
AI-agents zijn waardevol voor ad-hoc, flexibele of complexe adaptieve automatisering. Naast het vertrouwen op grote taalmodellen (LLMs) zijn andere vormen van analytics en AI nodig. D&A-leiders moeten AI-agents in staat stellen om data toegankelijk te maken en te delen tussen verschillende oplossingen.
Kleine taalmodellen
Het overwegen van kleine taalmodellen boven grote taalmodellen wordt aanbevolen voor nauwkeurigere, contextueel passende AI-uitvoer binnen specifieke domeinen. Het leveren van data voor het ophalen van aangevulde generatie of het fijnstellen van aangepaste domeinmodellen wordt aanbevolen, vooral voor on-premises gebruik om gevoelige data te verwerken en rekenbronnen en -kosten te verminderen.
Composite AI
Het gebruik van meerdere AI-technieken vergroot de impact en betrouwbaarheid van AI. Gartner adviseert D&A-teams te diversifiëren buiten GenAI of LLMs, en datascience, machinaal leren, kennisgrafieken en optimalisatie te integreren voor uitgebreide AI-oplossingen.
Decision Intelligence Platforms
De overgang van een data-gedreven naar beslissingsgerichte visie is cruciaal. Gartner adviseert dringende zakelijke beslissingen voor modellering teprioriteren, decision intelligence (DI)-praktijken af te stemmen en DI-platformen te evalueren. Het herontdekken van datascience-technieken en het aanspreken van ethische, juridische en nalevingsaspecten van besluitvormingsautomatisering zijn essentieel voor succes.
D&A-leiders kunnen meer leren over het evalueren van hun eigen effectiviteit met behulp van de Gartner CDAO Effectiveness Diagnostic, een exclusief hulpmiddel dat CDAO's helpt hun effectiviteit als leiders te begrijpen en hun sterke punten en verbetergebieden te ontdekken.
Gartner Data & Analytics Summit
Gartner-analisten bieden aanvullende analyse van data en analytics trends tijdens de Gartner Data & Analytics Summit, die deze week plaatsvindt in Orlando. Aanvullende inzichten worden gegeven op 28-29 april in São Paulo, 12-14 mei in Londen, 20-22 mei in Tokio, 2-3 juni in Mumbai en 17-18 juni in Sydney.