Witold Kepinski - 08 maart 2025

Financiële onafhankelijkheid belangrijkste reden voor Nederlanders om een bedrijf te starten

Voor 18,9% van de Nederlandse ondernemers is financiële onafhankelijkheid de belangrijkste motivatie om een bedrijf te starten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Visma naar de behoeften, kansen, motivatie en uitdagingen van kleine bedrijven en ondernemers bij het starten, runnen en laten groeien van hun bedrijf. In het onderzoek zijn 2.000 ondernemers en bedrijfseigenaren uit Europa ondervraagd, waarvan 209 Nederlanders.

Financiële onafhankelijkheid belangrijkste reden voor Nederlanders om een bedrijf te starten image

“Ondernemers vormen het kloppend hart van de Nederlandse economie. Het is dus erg interessant om te zien wat hen drijft in hun ambities. Dat Nederlanders van autonomie houden was te verwachten, maar ook financiële onafhankelijkheid is dus een belangrijke drijfveer, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma. “Het is inspirerend om te zien dat ondernemers gaan voor hun passie en inzien dat technologie hen kan helpen bij het realiseren van hun doelen. Ik ben er trots op dat we duizenden ondernemers in Nederland kunnen ondersteunen om hun doelen te bereiken in elke fase van hun reis.”

Het onderzoek geeft inzicht in de belangrijkste redenen waarom Nederlandse ondernemers een bedrijf starten, dit zijn:

  1. Financiële onafhankelijkheid en een hoger winstpotentieel (18,9%)
  2. Het nastreven van een passie of interesse in een specifiek gebied (17,0%)
  3. Ik wil meer autonomie en controle over mijn werk (16,0%)
  4. Een betere balans tussen werk en privéleven en meer flexibiliteit (13,2%)
  5. Een kans of gat in de markt herkennen (9,4%)

Wanneer de uitkomst van de Nederlandse respondenten wordt vergeleken met ondernemers in heel Europa, dan is voor hen juist het nastreven van een passie de belangrijkste reden om een bedrijf te starten. Daarna vinden ze het verlangen naar meer autonomie in het werk en financieel onafhankelijk worden belangrijk.

Niet alle ondernemers stellen doelen

Nederlandse ondernemers streven verschillende doelen na met hun bedrijf, al blijken niet alle ondernemers hierover na te denken. Dit zijn de antwoorden die ondernemers geven op de vraag welke doelen ze het komende jaar willen bereiken:

  1. Het binnenhalen van meer klanten (22,0%)
  2. Ik heb geen specifieke doelen/Niet relevant voor mij (16,6%)
  3. Mijn inkomsten verhogen (16,1%)
  4. Mijn bedrijf efficiënter maken (12,7%)
  5. Nieuwe diensten of producten toevoegen (9,8%)

Nederlanders hebben veel vertrouwen

In vergelijking met ondernemers in heel Europa, zijn ondernemers in Nederland het meest optimistisch over het bereiken van hun doelen: 68,4% vertrouwt erop dat ze hun belangrijkste doelen zullen halen, in Scandinavië is dit percentage met 50,6% beduidend lager. Tegelijkertijd laat de Scandinavische regio het hoogste percentage ondernemers zien dat helemaal geen vertrouwen heeft in het behalen van de doelen voor volgend jaar (17,8%), op de voet gevolgd door het Middellandse Zeegebied (16,5%).

Het belang van software en technologie voor succes

63,6% van de Nederlandse ondernemers zegt dat software en technologie een essentiële bijdrage zullen leveren aan het succes van hun bedrijf.

Over het onderzoek

Visma heeft, in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar, breed onderzoek uitgevoerd onder 2.000 ondernemers en bedrijfseigenaren in Europa, waaronder 209 uit Nederland. Zij zijn werkzaam in 12 van de 20 markten waarin Visma momenteel lokaal aanwezig is, namelijk het Middellandse Zeegebied, de Benelux, Centraal-Europa en Scandinavië. Ze werden gekozen op basis van hun demografie en populatie van kleine bedrijven.

Download het volledige onderzoek voor meer informatie.

Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW
Simac, Security Event - Fortinet 03/03 t/m 10/03 BN + BW