'Te weinig sectoren profiteren al van AI'
In 2024 maakte 22,7 procent van de bedrijven met 10 of meer werknemers gebruik van een of meer AI-technologieën. Dit is bijna 9 procentpunt meer dan in 2023. Van 2021 tot en met 2023 blijft het gebruik van AI-technologie relatief stabiel. De ICT-sector is daarbij koploper. In andere sectoren profiteren bedrijven echter nog te weinig van AI, stelt Samantha Reilly, Sector Banker TMT en Duurzame Energie , Business Banking bij ING.

"Sinds 2023 is het gebruik van kunstmatige intelligentie door bedrijven fors toegenomen. Met name in de ICT-sector, de zakelijke dienstverlening en de reclamesector is een toename zichtbaar. Maar het is een gemiste kans dat andere sectoren nog weinig van AI profiteren. De overheid zou het bedrijfsleven meer moeten stimuleren om de vruchten van AI te kunnen plukken. Zonder bijkomende aanmoediging vanuit de overheid blijft de invoering van AI beperkt tot een paar sectoren en laten we grote productiviteitsverbeteringen liggen", zegt Reilly.
'Groot deel van de economie profiteert nog nauwelijks'
Reilly: "In de ICT-sector, zakelijke dienstverlening en de reclamesector zien we duidelijke voorbeelden van de toepassing van generatieve AI. Zoals het genereren van software, hulp bij het bedenken en uitwerken van campagnes of ondersteuning bij administratieve processen."
"In de handel, transport, bouw, zorg en horeca neemt het gebruik van AI echter nauwelijks toe. In alle andere sectoren is de inzet van AI nog steeds heel laag. Dat betekent dat een groot deel van de economie momenteel nauwelijks profiteert van AI."
Gebruik onder kleine bedrijven stijgt
"Een positief aspect is dat we voor het eerst zien dat ook kleine bedrijven veel vaker AI inzetten. Dat komt omdat ze vaker toegang hebben tot standaard AI-software. In bedrijven met tot honderd medewerkers groeide het AI-gebruik gemiddeld met 66 procent. In bedrijven met meer dan honderd medewerkers groeide AI met 35 procent."
"Hoewel het AI-gebruik onder bedrijven toeneemt, zijn er nog veel hindernissen te overwinnen. Veelvoorkomende struikelblokken voor bedrijven zijn het op orde krijgen van data, het vinden van gebruiksvoorbeelden die rendabel en schaalbaar zijn en het in huis halen van de juiste expertise."