CFO's: 'importtarieven worden doorberekend'
93 procent van de CFO's verwacht dat hun organisaties minder dan 10% van importheffingen voor rekening te zullen nemen. Het grootste deel van de kosten wordt naar verwachting doorberekend aan klanten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Gartner onder 192 CFO's en financiële leiders uit verschillende sectoren. "CFO's reageren strategisch op nieuwe heffingen door zich te concentreren op kostenbeheersing en aanpassingen in de aanvoerketen om de financiële impact te verminderen", meldt Alexander Bant, Chief of Research in de Gartner Finance-praktijk. "Hoewel een meerderheid van de CFO's niet verwacht dat hun organisaties de meeste heffingsgerelateerde kosten voor rekening zullen nemen, doen sommigen dat wel. Waarschijnlijk vanwege verschillende niveaus van prijsgevoeligheid onder klanten en leveranciers voor specifieke organisaties."
Figuur 1: Welk deel van de heffingsimpact plan je (CFO) te absorberen binnen je eigen kostenbasis?

30% van de respondenten meldt van plan te zijn om 91%-100% van de heffingskosten door te berekenen aan klanten. Bij 29% ligt dit percentage juist op minder dan 10%. Gemiddeld willen organisaties 73% van de heffingskosten in rekening brengen bij de klant.
Figuur 2: Potentiële heffingsimpact op klanten

Impact op korte termijn minimaliseren
"CFO's verkennen verschillende strategieën om de kortetermijnimpact van heffingen te minimaliseren, waaronder het herbeoordelen van Harmonized Tariff Schedule (HTS)-classificaties, het benutten van heffingsvrijstellingen en vrijhandelsgebieden, en het optimaliseren van transactiestructuren om de heffingswaarde van importen te verlagen", stelt Bant. "Ondanks deze inspanningen hebben 45% van de CFO's geen onmiddellijke plannen voor belasting- en rechtencompliance-aanpassingen, waardoor mogelijke snelle winsten over het hoofd worden gezien."
Wat betreft financiële strategie, prioriteren CFO's updates van financiële risico-analyses, het verbeteren van forecasting- en scenario-planningcapaciteiten, en het aanpassen van prijsstrategieën. Kostenreductie en transfer pricing-strategieën werden ook vaak genoemd als actiepunten.
Leveranciersketen herontwerpen
Daarnaast werken CFO's samen met leiders in de aanvoerketen om risico-analyses bij te werken, alternatieve inkoopstrategieën te verkennen en leverancierscontracten te heronderhandelen. Het herontwerpen van de leveranciersketen is een veelvoorkomend thema. 48% van de CFO's zoekt daarbij alternatieve leveranciers voor onderdelen en grondstoffen. 41% meldt hun toeleveringsnetwerk te beoordelen.
"CFO's gebruiken gegevens en benchmarks om hun heffingsresponsstrategieën effectief te kalibreren," voegde Bant toe. "Continue updates van scenarioschema's zijn essentieel à mesure que de handelsomgeving evolueert, zodat organisaties veerkrachtig en concurrerend blijven."
Gartner-klanten kunnen meer lezen in CFO Responses to New Tariffs. Niet-klanten kunnen The CFO Report lezen.