Online binnen 1 minuut: de hoge eisen van hotelgasten in 2025
Slechte Wi-Fi kan door je gasten als een afspiegeling van je bedrijf worden gezien en je op grote achterstand zetten ten opzichte van je concurrenten.

Hotelgasten anno 2025 stellen forse eisen aan hun verblijf. Niet alleen verwachten ze dat de kamer keurig in orde is, ook de randvoorwaarden moeten perfect zijn. Eén van de belangrijkste? Het WiFi-netwerk. We spraken met Daan de Smit, hospitality expert bij Omada, over de uitdagingen en oplossingen voor hotels.
De verwachtingen van de moderne hotelgast
Daan, hoe belangrijk is Wi-Fi tegenwoordig voor hotelgasten?
"Gasten zien goed Wi-Fi als een vanzelfsprekendheid," legt Daan de Smit
uit. En hij kan het weten, want hij heeft jarenlange ervaring in de
samenwerking met de Hospitality-branche, voordat hij de overstap maakte
naar Omada. Hier helpt hij nu bedrijven in de hospitality-sector om hun
gasten stabiel online te krijgen.
Wat is het eerste dat gasten doen na inchecken?
"De stabiliteit van het Wi-Fi netwerk bepaalt de hotelervaring van veel
gasten. Na het inchecken is het inloggen met de laptop of telefoon vaak
het eerste wat ze doen. Wist je dat 65 procent van de hotelgasten binnen
zeven minuten online wil zijn?"
Zijn er verschillen tussen nationaliteiten qua geduld?
"In de praktijk zien we dat Nederlanders minder geduld hebben dan
bezoekers uit andere landen. Indien het niet snel genoeg lukt, heeft de
gemiddelde Nederlandse hotelgast de schuifregelaar 'Mobiel internet' al
naar rechts verschoven en is iedere kans verkeken om via een
gastenportaal interactie met de gast te hebben."

Daan de Smit
De impact van slechte Wi-Fi
Wat gebeurt er als de Wi-Fi niet voldoet?
"Bij veel bezoekers is een slechte internetverbinding reden om te
klagen; om een negatieve beoordeling te schrijven; of om in de toekomst
ergens anders te willen boeken. Een groeiend deel van de gasten gaat
tegenwoordig helemaal niet meer naar de receptie om te klagen, maar bij
een online review gaan zij wel 'los' over de slechte Wi-Fi. Meestal
heeft de Wi-Fi-ervaring daarbij een onevenredige invloed op de totale
waardering."
De uitdagingen voor hotels
Waarom worstelen hotels nog steeds met Wi-Fi als het zo belangrijk is?
"Veel hotels zitten natuurlijk in oudere panden, uit de tijd van voor
het internet. En die panden zijn niet optimaal ingericht. Dikke muren en
reflecterend glas beïnvloeden de wifi. Het signaal wordt tegengehouden,
of weerkaatst."
Hebben moderne hotels deze problemen niet?
"Overigens hebben ook nieuwe hotels hun bouwkundige uitdagingen, zoals
gebruik van gewapend beton, wand- of vloer-tegels van keramische
materialen of glas met zonwerende en/of meekleurende coating. Wat ik
zelf vaak zie, is dat er onjuiste aannames worden gedaan bij de
inrichting van het Wi-Fi netwerk. Bijvoorbeeld over de benodigde
capaciteit per access point en de beste plaatsing daarvan."
Wordt er bij de bouw rekening gehouden met Wi-Fi?
"Slechts uiterst zelden maak ik het mee, dat al in de ontwerpfase (door
de architect) expliciet rekening wordt gehouden met de aanleg – laat
staan de optimalisatie van – het Wi-Fi netwerk. Het resultaat is dat er
al snel te veel of te weinig access points worden geplaatst. Of access
points die wel sterk zijn qua signaal, maar niet goed berekend zijn op
het aantal mensen in een ruimte, zoals een vergaderzaal of het
restaurant."
De oplossing: maatwerk
Hoe pak je dit probleem aan?
"Volgens mij is elk hotel van een goed WiFi-netwerk te voorzien. Maar
dat vraagt wel om maatwerk. Wat we bij Omada doen, is een netwerkplan
maken. Met predictive tools en heatmaps brengen we in kaart waar in het
hotel de vraag hoog is, en waar laag."
Kun je een voorbeeld geven?
"Een conferentieruimte, waar de belasting van een access point wezenlijk
anders is dan op de kamers zelf. Daar stemmen we de hardware op af,
zodat ook tijdens piekdrukte iedereen online kan komen. Door van tevoren
het hotel in te delen in zones en per zone te specificeren hoeveel
gebruikers er op piekmomenten aanwezig kunnen zijn, kun je maatwerk
leveren. Te vaak wordt er bij site surveys (uitsluitend) gekeken naar
radio-dekking en te weinig naar capaciteit en bandbreedte."
Hoe ver gaat jullie oplossing?
"Met de juiste planning is het zelfs mogelijk om het Wi-Fi-netwerk zo in
te richten dat het mogelijk wordt van de kamer naar het restaurant te
lopen, zonder dat de verbinding met een Teams-call wegvalt. Ja, zelfs in
de lift," vertelt Daan. "Zelfs daar hebben we adequate oplossingen
voor."
Wat is de beste oplossing voor hotelkamers?
"Een wall-plate access point is de beste manier om te garanderen dat
iedere hotelgast in de eigen hotelkamer een goede ervaring heeft. Het
'access point per kamer'-stramien zorgt voor goede dekking in de
hotelkamer zelf, meer dan voldoende bandbreedte en een hoge mate van
fairness naar de andere hotelgasten."
Kennismaken met Daan?
Samen met het salesteam staat Daan op 11 en 12 maart op de Independent Hotel Show in de RAI, stand B51.
Hij komt graag met hoteliers en restauranthouders in contact om mee te denken aan een kostenbesparende netwerkoplossing. Wil je graag met hem in contact komen, dan kun je hem bereiken via mail.