Witold Kepinski - 17 maart 2025

Minimal AI kondigt Multi Agent System aan

Minimal AI kondigt vandaag haar officiële oprichting aan en introduceert haar geavanceerde en eenvoudig te implementeren Multi Agent System voor customer support. Dit AI gedreven systeem stelt e-commercebedrijven in staat om klantenservice vrijwel volledig te automatiseren met AI agents, zonder dat technische kennis vereist is. Het systeem automatiseert tot 90 procent van de taken en is eenvoudig te integreren met elk helpdesksysteem. Met deze innovatie maakt Minimal AI het mogelijk voor snelgroeiende e-commercebedrijven om hun klantenservice oneindig en internationaal te schalen, zonder extra personeel aan te nemen. Dit betekent echter niet dat supportmedewerkers overbodig worden, zij blijven onmisbaar bij het trainen en monitoren van de AI Agent.

Minimal AI kondigt Multi Agent System aan image

Minimal AI onderscheidt zich door zijn focus op betrouwbaarheid en precisie zo meldt het bedrijf. De AI-agenten volgen strikt de interne bedrijfsprocessen van klanten en kunnen worden getraind als een menselijke medewerker. Het is mogelijk om eenvoudig met de agent te communiceren om bedrijfsprocessen aan te leren. Dankzij het gebruiksvriendelijke Training Center kunnen e-commerce bedrijven de AI specifiek trainen op complexe scenario’s, zoals ‘een klant wil een bestelling annuleren’ of ‘een klant vraagt om een reparatie’. Dit zorgt voor consistente en accurate oplossingen, ongeacht de complexiteit van de klantvraag. Bovendien kan Minimal AI dagelijks duizenden tickets verwerken en medewerkers 50% efficiënter maken.

Minimal AI kan niet alleen klantvragen beantwoorden zonder dat klanten doorhebben dat ze met een AI agent praten, maar ook volledige processen beheren. Bij retouraanvragen bijvoorbeeld, kan de AI agent leren om het gehele retourproces af te handelen, van het verzamelen van informatie over de retourreden, het verstrekken van retourlabels, tot het bijwerken van de bestelstatus en het organiseren van de terugbetaling. Dit geldt voor andere processen zoals orderverwerking of reparatieverzoeken, waarbij de AI agent alle stappen van de klantinteractie beheert en zorgt voor een naadloze ervaring, van begin tot eind.

Bovendien werkt Minimal AI feilloos binnen ieder bestaand ticketingsystemen, zoals Zendesk, Gorgias, Trengo, Front en Freshdesk, en integreert ook met intern ontwikkelde systemen. Er zijn geen extra tools of langdurige trainingen nodig; de installatie duurt slechts vijf minuten. Dankzij integraties met platforms zoals Shopify leert Minimal AI automatisch van de bestaande website en actieve systemen van de klant. Het resultaat is een positieve Return On Investment (ROI) vanaf de eerste dag.

Unieke multi agent architectuur

Minimal AI blinkt uit in het automatiseren van zowel eenvoudige (eerste lijn) als complexe (tweede en derde lijn) supportprocessen. Dit wordt mogelijk gemaakt door hun unieke multi agent architectuur. Deze architectuur bestaat uit drie hoofdcomponenten die samenwerken om de efficiëntie te waarborgen.

De eerste component is de Planner Agent. Deze verdeelt inkomende vragen in subproblemen, zoals ‘retourbeleid’ of ‘technische problemen’, en stuurt ze door naar gespecialiseerde agents die de juiste kennis en vaardigheden hebben om de vraag te behandelen. De tweede component is de Research Agent. Deze agent doorzoekt de kennisbank en verzamelt alle relevante informatie, zoals retourrichtlijnen of verzendregels, zodat de juiste antwoorden snel beschikbaar zijn. De derde component is de Tool Calling Agent. Deze agent voert concrete acties uit, zoals het terugbetalen van een bestelling via Shopify of het bijwerken van adresgegevens in het systeem. Alle handelingen worden gelogd, wat zorgt voor maximale transparantie en traceerbaarheid.

Door taken te verdelen over gespecialiseerde agents wordt de betrouwbaarheid van het systeem verhoogd, fouten worden geminimaliseerd, en uitbreidingen kunnen eenvoudig worden doorgevoerd zonder bestaande processen te verstoren.

Van studentenkamer naar succes

Minimal AI werd opgericht door Niek Hogenboom en Titus Ex, die elkaar leerden kennen tijdens hun studie aan de Technische Universiteit Delft. Titus bracht diepgaande kennis van Artificial Intelligence mee, opgedaan bij diverse gerenommeerde organisaties. Hij heeft bijvoorbeeld gewerkt bij Uber aan verschillende AI-toepassingen. Niek, die onderzoek verrichtte aan de University of Oxford, had al meerdere succesvolle startups opgericht tijdens zijn studententijd. Hierdoor bracht hij niet alleen technische kennis, maar ook de ondernemerschapservaring mee die nodig is om een snelgroeiend bedrijf te leiden.

Hoewel Minimal AI nog niet breed bekend is, heeft deze AI-oplossing in stilte indrukwekkende lijst van klanten opgebouwd, waaronder Upfront, MyWheels, Cloudpillo en Plnktn. Hun platform wordt gewaardeerd om zijn gebruiksvriendelijke interface en de kracht om zowel eenvoudige als complexe supportprocessen efficiënt te automatiseren, waardoor bedrijven aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen realiseren.

"Bij Minimal AI draait alles om het toegankelijk maken van geavanceerde AI voor bedrijven, zonder dat ze daarvoor een technische achtergrond nodig hebben,” aldus Titus Ex, co-founder bij Minimal AI. “Onze missie is om de klantenservice van bedrijven te automatiseren door gebruiksvriendelijke, maar krachtige technologie te bieden die zowel de efficiëntie verhoogt als de klanttevredenheid verbetert. Daarnaast kunnen we bedrijfsprocessen zoals het retourneren van producten automatiseren, wat bedrijven niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook zorgt voor een soepelere klantervaring. We streven er dan ook naar bedrijven grenzeloos en internationaal te laten schalen zonder extra personeel aan te nemen. Dat onze aanpak onlangs wordt erkend door LangChain bevestigt dat we op de juiste weg zijn om AI breed inzetbaar en impactvol te maken.”

Niek Hogenboom, co-founder bij Minimal AI zegt: "De rol van customer supportmedewerkers zal in de toekomst steeds meer verschuiven van het oplossen van routinematige problemen naar het bieden van strategische waarde. Terwijl AI-gedreven oplossingen zoals Minimal AI de eenvoudige en repetitieve taken automatiseren, kunnen medewerkers zich richten op complexere klantbehoeften en het leveren van gepersonaliseerde, menselijke ondersteuning wanneer dat het meeste impact heeft. Deze verschuiving biedt medewerkers de kans om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en meer waarde te creëren voor zowel het bedrijf als de klant."

Prijzen

Minimal AI biedt een eenvoudig en transparant prijsmodel, waarbij klanten alleen betalen voor daadwerkelijk verwerkte supportinteracties, oftewel 'billable tickets'. Een billable ticket is een inkomend ticket waarop daadwerkelijk wordt gereageerd vanuit het ticketingsysteem. Tickets die worden gesloten voordat er wordt gereageerd (zoals spam of no-reply berichten) worden niet in rekening gebracht, zodat klanten enkel betalen voor daadwerkelijke klantenservice. Het is bovendien eenvoudig om het abonnement aan te passen aan veranderende behoeften. Of er nu meer of minder tickets verwacht worden, klanten kunnen op elk moment upgraden of downgraden. Minimal AI biedt ook een 14 dagen geld terug garantie: als er om welke reden dan ook geen tevredenheid is, wordt het geld zonder vragen teruggegeven. En met ondersteuning voor meer dan 95 talen is de oplossing geschikt voor een wereldwijd klantenbestand.

Bezoek voor meer informatie of een demo de website van Minimal AI.

Simac, Security Event - Fortinet 17/03 t/m 24/03 BN + BW Trend Micro World Tour 2025
Simac, Security Event - Fortinet 17/03 t/m 24/03 BN + BW