Oracle introduceert AI Agent Studio
Oracle heeft Oracle AI Agent Studio voor Fusion Applications aangekondigd, een uitgebreid platform voor het maken, uitbreiden, implementeren en beheren van AI-agents en agentteams.

De nieuwe AI Agent Studio maakt deel uit van Oracle Fusion Cloud Applications Suite en biedt gebruiksvriendelijke tools voor klanten en partners om aangepaste AI-agents te maken die inspelen op complexe bedrijfsbehoeften en helpen bij het verhogen van de productiviteit.
"AI agents zijn de volgende fase in de evolutie van bedrijfsapplicaties en net als bij bestaande applicaties zoeken zakelijk leiders de flexibiliteit om specifieke functies te creëren voor hun unieke en veranderende bedrijfsbehoeften", aldus Steve Miranda, executive vice president applications bij Oracle. "Onze AI Agent Studio bouwt voort op de meer dan 50 AI-agents die we al hebben geïntroduceerd en geeft onze klanten en partners de flexibiliteit om eenvoudig hun eigen AI-agents te maken en te beheren. Met de agents die al in Fusion Applications zijn ingebed en onze nieuwe AI Agent Studio kunnen klanten de automatisering verder uitbreiden en uiteindelijk meer bereiken tegen lagere kosten."
Oracle AI Agent Studio is gratis beschikbaar en biedt gebruiksvriendelijke tools, waaronder geavanceerde tests, robuuste validatie en ingebouwde beveiliging, waarmee klanten en partners van Oracle Fusion Application AI-agents kunnen maken en beheren. Door gebruik te maken van dezelfde technologie die Oracle gebruikt om AI-agents te maken, stelt Oracle AI Agent Studio gebruikers in staat om eenvoudig vooraf samengestelde agents uit te breiden en/of nieuwe agents te maken en deze vervolgens in de hele onderneming in te zetten en te beheren. AI-agents die zijn ontworpen in de Oracle AI Agent Studio, integreren naadloos met Oracle Fusion Applications en kunnen samenwerken met agents van derden om complexe processen met meerdere stappen te voltooien.
Oracle AI Agent Studio bevat:
- Bibliotheken met AI-sjablonen: gebruikers kunnen hun eigen AI-agents maken met kant-en-klare sjablonen die zijn gekoppeld aan prompts in spreektaal. Gebruikers kunnen de bibliotheek met kant-en-klare sjablonen gebruiken om verschillende bedrijfsscenario's te ondersteunen, bijvoorbeeld voor het maken van offertes, het verwerken van retourorders of het plannen van ploegendiensten.
- Organisatie van agentteams: hiermee kunnen gebruikers meerdere agents instellen om via vooraf geconfigureerde sjablonen samen met collega’s aan complexe taken te werken. Voor meer controle kunnen gebruikers controlepunten en goedkeuringen toevoegen aan processen die uit meerdere stappen bestaan.
- Agent-uitbreidbaarheid: hiermee kunnen gebruikers de meer dan 50 vooraf samengestelde AI-agents van Oracle Fusion Applications wijzigen en uitbreiden door documenten, tools, prompts of API's toe te voegen om aan hun specifieke branche- en bedrijfsvereisten te voldoen.
- Keuze uit LLM's: geeft gebruikers toegang tot een groot aantal (LLM's) om aan specifieke bedrijfsbehoeften te voldoen. Gebruikers kunnen kiezen uit LLM's die speciaal geoptimaliseerd zijn voor Oracle Fusion Applications, zoals Llama en Cohere, of kunnen andere externe branchespecifieke LLM's toevoegen voor gespecialiseerde gebruikssituaties.
- Native Fusion-integratie: stelt gebruikers in staat om snel ondernemingsklare agents te bouwen door directe toegang te bieden tot Oracle Fusion Applications API's, kennisopslag en voorgedefinieerde tools zonder complexe aanpassingen. Deze diepgaande integratie houdt automatisch bedrijfsspecifieke bedrijfslogica binnen AI-gestuurde workflows.
- Systeemintegratie van derden: hiermee kunnen gebruikers AI-agents van Oracle Fusion Applications aan externe agents koppelen via beveiligde API's die zowel onmiddellijke volgende stappen als langlopende processen ondersteunen.
- Vertrouwens- en beveiligingsraamwerk: hiermee kunnen gebruikers agents ontwikkelen en implementeren die binnen een veilig raamwerk werken door agents in de AI Agent Studio te verplichten om altijd de nieuwste Oracle Fusion Applications-beveiligingsconfiguraties, beleidsregels en toegangscontroles toe te passen. Hierdoor kunnen gebruikers ook AI-agents ontwikkelen zonder de beveiligingsinstellingen opnieuw te hoeven configureren of nieuwe overeenkomsten te ondertekenen.
- Validatie- en testtools: hiermee kunnen gebruikers vertrouwen en nauwkeurigheid behouden door resultaten binnen AI-gestuurde workflows te verifiëren en bewaken. Zo helpen ingebouwde validatie- en testtools de betrouwbaarheid, herhaalbaarheid, uitlegbaarheid, veiligheid en prestaties van AI-uitvoer te ondersteunen.
Oracle Partner Network-ondersteuning
"Agents zullen de waarde van AI voor de onderneming ontsluiten. We gaan een periode in van agentgerichte organisaties die de manier waarop we werken in verschillende functies en sectoren, fundamenteel zullen veranderen," zegt Dan Priest, US chief AI officer bij PWC. "PwC's ongeëvenaarde staat van dienst in het samenwerken met Oracle om de bedrijven van onze klanten te transformeren, maakt ons erg enthousiast over wat we kunnen doen met Oracle's AI Agent Studio - meer IQ, nieuwe mogelijkheden, het leidt allemaal tot geweldige mogelijkheden."
Lan Guan, Chief AI Officer, Accenture: "Door AI-gedreven innovatie kunnen onze klanten processen heruitvinden en hun manier van werken transformeren, wat leidt tot een geheel nieuw prestatieniveau," zegt Lan Guan, chief AI officer, Accenture. "Volgens ons recente onderzoek zullen agent-gebaseerde architecturen met AI-agents in 2025 de mainstream bereiken, met drie keer zoveel organisaties die van plan zijn hierin te investeren vergeleken met 2024. Terwijl we samen met Oracle blijven werken om de adoptie van AI in verschillende sectoren te versnellen, stelt het nieuwe Oracle AI Agent Studio ons in staat om krachtigere agents van Oracle te combineren met Accenture’s AI Refinery-platform, om zo nieuwe niveaus van productiviteit en groei te realiseren."
Mauro Schiavon, Global Chief Commercial Officer, Oracle Business & Principal, Deloitte Consulting LLP:
"Met de snelle opkomst van AI-agents staan organisaties voor de voortdurende uitdaging om het effect van deze digitale medewerkers te beheren en te meten," zegt Mauro Schiavon, global chief commercial officer, Oracle Business, en principal, Deloitte Consulting LLP. "Nu leiders het rendement van hun AI-investeringen willen aantonen, kunnen platforms zoals het nieuwe Oracle AI Agent Studio maatwerk bieden dat aansluit bij specifieke zakelijke behoeften. We kijken ernaar uit om samen met Oracle onze gezamenlijke klanten in diverse sectoren te helpen bij het ontwikkelen en inzetten van agentische AI om waarde te creëren en concurrentievoordeel te behalen."