Gebruik online valuta in games moet duidelijker om consumenten te beschermen
Om Europese consumenten beter te beschermen hebben de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Europese consumententoezichthouders samen uitgangspunten opgesteld voor het gebruik van in-game valuta. Het belangrijkste is: ook als het geld in een andere vorm wordt gepresenteerd in het spel – bijvoorbeeld diamanten of gouden munten – moet het voor de speler duidelijk zijn dat hij echt geld uitgeeft. Wat iets kost moet dus steeds in ‘echt’ geld worden weergegeven en bij alle items duidelijk zichtbaar worden vermeld. Bovendien moeten de regels die consumenten beschermen als zij iets kopen onverkort worden toegepast op aankopen in games.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Mensen besteden veel tijd én geld aan online games. Het is belangrijk dat zij zich bewust zijn dat als zij in het spel geld uitgeven het écht geld is. Binnen de EU hebben wij daarvoor nu gemeenschappelijke uitgangspunten afgesproken. Als de aanbieder zich op kinderen richt, gelden nog striktere regels.”
De uitgangspunten voor in-game valuta die de Europese consumententoezichthouders samen hebben opgesteld vormen een interpretatie van de bestaande regels die consumenten beschermen. Bij het opstellen van deze uitgangspunten hadden de ACM en de Noorse consumentenautoriteit het voortouw. Veel aanbieders van games voldoen nog niet aan de uitgangspunten. Om de uitgangspunten onder de aandacht te brengen en zo naleving te bevorderen, worden ze binnenkort besproken met de vertegenwoordigers van de game industrie.
Star stable online
Omdat sommige games vooral door kinderen worden gespeeld moeten gamemakers van zulke games de regels respecteren die kinderen beschermen. Zo mogen kinderen niet worden aangezet tot het doen van aankopen in games. In het spel Star stable online van de Zweedse maker Star Stable Entertainment AB hebben de Europese consumententoezichthouders diverse elementen aangetroffen die strijdig zijn met de uitgangspunten voor online valuta én in strijd met de consumentenbeschermingsregels. In het spel, dat aansprekend is voor kinderen, worden spelers aangezet tot het doen van aankopen. Dit mag niet. Ook wordt er met aftelklokjes druk uitgeoefend om snel te beslissen én wordt de prijs van aankopen niet in ‘echte’ valuta aangegeven. De Europese consumententoezichthouders hebben het Zweedse bedrijf achter de game Star Stable hierop gewezen door de Europese consumententoezichthouders, zodat het bedrijf het spel kan aanpassen. Gebeurt dat niet of onvoldoende, dan kunnen individuele toezichthouders hierop handhaven. Eerder legde de ACM een boete op aan gamebedrijf Epic voor oneerlijke praktijken gericht op kinderen in het spel Fortnite.
Lees hier: Commission and national authorities take action on video games