ACM gaat strenger toezien op naleving regels telemarketing
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat het toezicht op telemarketing intensiveren. Bedrijven hebben tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen. De ACM gaat daarna controleren of bedrijven zich aan de regels houden en handhaven als dat niet het geval is.

ACM-bestuurslid Manon Leijten: "Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM. Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen."
Om bedrijven te wijzen op hun verplichtingen en de regels rondom telemarketing, heeft de ACM op 27 maart een bijeenkomst gehouden voor energieleveranciers en telecomaanbieders. Over deze sectoren ontvangt de ACM namelijk de meeste klachten. Tijdens deze bijeenkomst werd ingegaan op alle regels die gelden bij telemarketing. Zo mogen bedrijven bijvoorbeeld alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. De gegeven toestemming moet daarnaast ook voor het gesprek geverifieerd zijn door het bedrijf, bijvoorbeeld per app, sms, e-mail of telefoon. Ook moeten bedrijven transparant zijn over bijvoorbeeld het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract. De regels zijn van toepassing op alle bedrijven die gebruik maken van telemarketing voor het benaderen van consumenten of zzp'ers.
Ketenaansprakelijkheid
Ook de ketenaansprakelijkheid stond centraal tijdens de bijeenkomst. Alle partijen in de marketingketen – van het verkrijgen van toestemming tot het einde van de overeenkomst – zijn (mede)verantwoordelijk voor de naleving van de regels. Het bedrijf dat uiteindelijk de contractspartij wordt, is (mede)verantwoordelijk voor de naleving van de regels en de ACM zal dat bedrijf aanspreken bij overtreding. Als een ingehuurd bureau de regels overtreedt, kan ook het uitbestedende bedrijf hierop worden aangesproken door de ACM.
Deadline
De ACM geeft bedrijven tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen en te voldoen aan de wettelijke vereisten. Na deze deadline zal de ACM audits uitvoeren om te controleren of bedrijven de regels naleven. Indien nodig kan de ACM handhavend optreden door boetes of lasten onder dwangsom (LOD's) op te leggen.
Blijf melden
Met deze verscherpte aanpak wil de ACM bijdragen aan een eerlijkere en transparantere telemarketingpraktijk, waarin mensen beter worden beschermd tegen ongewenste en misleidende verkoopgesprekken. De ACM roept mensen ook op om zich te blijven melden als zij vermoeden dat bedrijven zich niet aan de regels houden. Hoe meer inzicht de ACM heeft in waar het misgaat, hoe effectiever zij kan optreden.