Apple krijgt Franse miljoenenboete voor wegens misbruik van dominante positie op advertentiemarkt
Apple krijgt in Frankrijk een boete van 150 miljoen euro opgelegd door de concurrentiewaakhond. De toezichthouder oordeelt dat de Amerikaanse techgigant zijn positie op de markt advertentiemarkt heeft misbruikt.

Concreet krijgt Apple de boete opgelegd vanwege zijn App Tracking Transparency (ATT). Apple stelt dat dit systeem de persoonlijke gegevens van gebruikers extra beschermt. Gebruikers kunnen via ATT welke apps hun gebruikersactiviteiten kunnen volgen. Het systeem krijgt veel kritiek van adverteerders en andere partijen die afhankelijk zijn van online advertenties.
Klachten vanuit adverteerders en uitgevers
Aanleiding voor het onderzoek van de Franse toezichthouder was een reeks klachten van online adverteerders en uitgevers, die stellen dat Apple zijn dominante marktpositie op de advertentiemarkt met ATT misbruikt. De toezichthouder meldt in een verklaring geen problemen te hebben met het doel dat Apple met ATT zou nastreven, maar wel met de implementatie hiervan. Het zou met name kleine uitgevers hard treffen, aangezien zij afhankelijk zijn van het verzamelen van third-party data voor het financieren van hun activiteiten.
Apple meldt in een reactie teleurgesteld te zijn in de Franse boete. Het wijst er ook op dat de Franse toezichthouder Apple niet heeft opgedragen zijn werkwijze aan te passen.
Ook in andere EU-lidstaten wordt onderzoek gedaan naar ATT en de impact hiervan op onder meer uitgevers.