Wouter Hoeffnagel - 08 april 2025

Danone kiest Databricks als fundament van hun data intelligence

Het wereldwijde foodmerk Danone zet het Databricks Data Intelligence Platform in als het fundament van hun data intelligence voor analytics en AI. Hiermee maakt Danone data toegankelijk voor alle medewerkers, met borging van datakwaliteit en governance.

Danone kiest Databricks als fundament van hun data intelligence image

Danone bedient wereldwijd dagelijks miljoenen klanten in meer dan 120 markten, verdeeld over drie categorieën: essentiële plantaardige en zuivelproducten, water en gespecialiseerde voeding. Danone had hiervoor al een wereldwijd dataplatform, maar was op zoek naar meer mogelijkheden om voor verbeterde data-efficiëntie, geoptimaliseerde platformkosten en verdere systeemintegratie en standaardisatie.

Toekomstbestendig

Danone zet alle mogelijkheden van het Databricks Data Intelligence Platform in om zijn data-infrastructuur samen met het partnernetwerk te moderniseren. Zo willen ze een nieuw, schaalbaar en toekomstbestendig fundament creëren voor data- en AI-gedreven diensten, genaamd ‘OneSource 2.0’.

Het Databricks Data Intelligence Platform democratiseert de toegang tot analytics en intelligente data-toepassingen door klantdata te koppelen aan AI-modellen die zijn afgestemd op de unieke kenmerken van het bedrijf. Het Data Intelligence Platform is gebouwd op een lakehouse-fundament met open dataformats en governance. Dit zorgt ervoor dat alle data volledig onder controle van klanten blijft.

“Wereldwijd opererende bedrijven zoals Danone zijn op zoek naar slimmere, snellere en betrouwbaardere manieren om hun data te vertalen naar strategisch concurrentievoordeel”, aldus Samuel Bonamigo, SVP en GM, EMEA bij Databricks. “We zijn erg blij dat Danone de mogelijkheden van het Databricks Data Intelligence Platform heeft omarmd om uitdagingen te overwinnen waarmee veel grote bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd: hoe meer waarde te halen uit data en AI, dit op te schalen binnen de organisatie én ervoor te zorgen dat governance wordt in elke stap gewaarborgd. Dit is wat organisaties zoals Danone gaat helpen om wendbaar en concurrerend te blijven in de snel bewegende AI-markt.”

Data intelligence

OneSource 2.0 wordt ontwikkeld door Danone’s wereldwijde data- en analyseteam op het Databricks Data Intelligence Platform. Na de ontwikkeling voorziet OneSource 2.0 Danone-medewerkers van centrale én lokale inzichten. Naar verwachting zal de tijd die het kost om data te analyseren om tastbare zakelijke beslissingen te nemen met tot wel 30% te verkorten. Hierdoor kan het bedrijf sneller reageren op marktveranderingen.

OneSource 2.0 helpt ook met het verbeteren van de productiviteit en kostenbesparingen. Danone verwacht minder tijd kwijt te zijn aan het debuggen en oplossen van dataproblemen, wat leidt tot lagere operationele kosten. Bovendien worden de leveringstijden van de data-ingestiepijplijnen naar verwachting verkort van ongeveer 2 weken tot 1 dag.

Door gebruik te maken van Unity Catalog en AI/BI Genie, een functie binnen Databricks die met behulp van generatieve AI zakelijke teams ondersteunt om data te verkennen met natuurlijke taal, wordt een ‘Praat met je data’-chatbot gebouwd voor gestroomlijnde datavergaring en -analyse. Dit moet de afhankelijkheid van IT-teams voor niet-technische gebruikers verminderen.

Ook wil Danone met OneSource 2.0 over een platform beschikklen voor het valideren en in productie nemen van AI-prototypes. Er worden kant-en-klare AI-mogelijkheden ontwikkeld voor snelle experimenten met data onder strikte governance.

Verkada BW 10-04 tm 25-04-2025 DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Also 14/04/2025 t/m 21/04/2025 BN + BW