Bluesky voorziet accounts van grote organisaties van vinkje
Social media-netwerk Bluesky is begonnen met het uitrollen van verificaties. De vinkjes moeten aangeven dat een account van een bekende persoon of een grotere organisatie legitiem is.

In een eerste fase werkt Bluesky met ‘vertrouwde verifieerders’, wat onafhankelijke organisaties zijn die bepaalde leden kunnen verifiëren. Denk bijvoorbeeld aan een grote organisatie die zijn pr-team een vinkje geeft zodat je weet dat zij een officiële bron zijn voor nieuws over het merk. Het moderatieteam van Bluesky controleert of de accounts ook zijn wie ze pretenderen te zijn.
Met zijn verificatie gaat Bluesky dus terug naar het originele systeem van vinkjes op Twitter. Door bijvoorbeeld bekendheden en grote bedrijven een verificatievinkje te geven, moest dat systeem desinformatie indijken. De vinkjes maakten het namelijk moeilijker voor grapjassen om zich bijvoorbeeld voor te doen als de een bekende acteur (om dan crypto te proberen verkopen). Twitter, dat inmiddels is omgedoopt tot X, heeft het verificatiesysteem de afgelopen jaren vervangen door een betaald systeem dat volgens critici veel minder invloed heeft op desinformatie.
In samenwerking met Data News