KPN ziet omzet in eerste kwartaal 2025 groeien
KPN zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2025 met drie procent groeien naar 1,4 miljard euro. De nettowinst daalde naar 169 miljoen euro door kosten rond een samenwerking met pensioenfonds ABP.

Joost Farwerck (foto), CEO van KPN, zegt over de resultaten: “We hebben solide resultaten geboekt in het eerste kwartaal en liggen goed op schema met de uitvoering van onze strategie. Zo groeide afgelopen kwartaal de Consumentenmarkt zowel op vaste als op mobiele diensten. Dankzij het mkb en Tailored Solutions groeide de Zakelijke Markt opnieuw sterk. Het resultaat van onze Wholesale diensten, gecorrigeerd voor de acquisitie van Youfone, verbeterde voornamelijk dankzij de aanhoudende groei van mobiel.
Dankzij deze gezonde omzetontwikkelingen, realiseerde KPN een aantrekkelijke groei van de operationele winst (EBITDA AL). Zoals verwacht, daalde de vrije kasstroom in het eerste kwartaal door hogere belasting- en rentebetalingen en fasering van werkkapitaal.
De economische en geopolitieke omgeving waarin we opereren, is in toenemende mate volatiel en onzeker. We hebben er vertrouwen in dat de directe invloed van de Amerikaanse en wederzijdse handelstariefsmaatregelen op onze resultaten beperkt zullen zijn. We houden de impact van de wereldwijde handel en economische ontwikkelingen op de Nederlandse economie nauwlettend in de gaten en zijn ervan overtuigd dat ons bedrijf veerkrachtig is en de vraag naar onze connectiviteits- en communicatieoplossingen zal blijven.
Glasvezel
We blijven koploper in de Nederlandse glasvezelmarkt. We sluiten veel huizen aan en verwelkomen nieuwe breedbandklanten op ons glasvezelnetwerk. Inmiddels hebben we samen met onze joint venture Glaspoort 64 procent van de Nederlandse huishoudens voorzien van een glasvezelverbinding. De investeringen in onze netwerken lonen, want ons mobiele netwerk is door benchmarkorganisatie Umlaut opnieuw uitgeroepen tot het beste van Nederland. We behaalden wereldwijd de hoogste score ooit gemeten.
We blijven ons inzetten voor een #BeterInternet om Nederland veilig en digitaal weerbaar te houden. Het beveiligen van onze gegevens, netwerken en systemen is cruciaal om persoonlijke informatie vertrouwelijk en belangrijke gegevens toegankelijk te houden. Daarom bieden we onze klanten gratis beveiligingslicenties en stellen we Nederlandse bedrijven in staat om digitaal weerbaar te zijn in de complexe wereld van vandaag, door ze te ondersteunen bij hun digitale transformatie om veiliger en efficiënter te werken.
Met de afronding van de Althio-transactie medio februari hebben we onze financiële outlook 2025 voor operationele winst en vrije kasstroom verhoogd. We maken goede voortgang op onze doelstellingen voor de middellange termijn, zoals uiteengezet tijdens onze Capital Markets Day, inclusief cumulatieve aandeelhoudersuitkeringen. Als onderdeel hiervan is in februari een aandelen inkoopprogramma van € 250 miljoen voor dit jaar van start gegaan."