Witold Kepinski - 24 april 2025

ServiceNow overtreft verwachtingen in eerste kwartaal 2025 met sterke groei en winstgevendheid

ServiceNow, aanbieder van AI-platform voor bedrijfstransformatie, heeft de financiële resultaten bekendgemaakt voor het eerste kwartaal eindigend op 31 maart 2025. Het bedrijf overtrof de eigen prognoses op alle belangrijke vlakken van omzetgroei en winstgevendheid.

ServiceNow overtreft verwachtingen in eerste kwartaal 2025 met sterke groei en winstgevendheid image


De abonnementsinkomsten bedroegen in het eerste kwartaal van 2025 3,005 miljard dollar, een stijging van 19% op jaarbasis (20% bij constante wisselkoersen). De totale omzet kwam uit op 3,088 miljard dollar, wat een groei van 18,5% op jaarbasis betekent (19,5% bij constante wisselkoersen).

De huidige resterende prestatieverplichtingen (cRPO), de gecontracteerde omzet die in de komende twaalf maanden zal worden gerealiseerd, bedroegen per 31 maart 2025 10,31 miljard dollar, een stijging van 22% op jaarbasis (22% bij constante wisselkoersen). Dit overtrof de eerder afgegeven prognoses met respectievelijk 250 en 150 basispunten. Het bedrijf sloot het kwartaal af met 508 klanten met een jaarlijkse contractwaarde (ACV) van meer dan 5 miljoen dollar, een groei van ongeveer 20% op jaarbasis. Gedurende het eerste kwartaal werden 72 transacties met een netto nieuwe ACV van meer dan 1 miljoen dollar afgesloten.

“ServiceNow’s positie als de gouden standaard voor enterprise-grade AI heeft geleid tot deze uitstekende resultaten in het eerste kwartaal,” aldus Bill McDermott (foto), Chairman en CEO van ServiceNow. “Ons platform levert echte bedrijfstransformatie en stelt CEO’s in staat om met snelheid en flexibiliteit leiding te geven in deze snel veranderende omgeving. ServiceNow komt op het juiste moment en creëert directe waarde voor klanten en aandeelhouders.”

Gina Mastantuono, President en CFO van ServiceNow, voegde hieraan toe: “Het eerste kwartaal was een periode van sterke uitvoering in een dynamische markt. Het team heeft zowel op het gebied van Now Assist als de bredere netto nieuwe ACV-doelstellingen beter gepresteerd dan verwacht, wat resulteerde in een significante overschrijding van onze cRPO-prognose. Onze interne toepassing van AI blijft ook leiden tot aanzienlijke operationele efficiëntiewinsten, wat resulteert in een sterke winstgevendheid en vrije kasstroom. In tijden van onzekerheid richten klanten zich op het maximaliseren van ROI en het verlagen van kosten. Dat is precies waar het ServiceNow Platform in uitblinkt, en we staan aan de voorhoede van de AI-mogelijkheden om nog meer waarde voor onze klanten te creëren.”

Recente zakelijke hoogtepunten:

  • Innovatie: ServiceNow introduceerde baanbrekende agentische AI-innovaties om complexe bedrijfsuitdagingen autonoom op te lossen. Het bedrijf lanceerde duizenden vooraf geconfigureerde AI-agents voor CRM, HR, IT en meer, evenals AI Agent Studio voor het bouwen van volledig aangepaste AI-agents. De AI Agent Orchestrator zorgt ervoor dat teams van gespecialiseerde AI-agents samenwerken om specifieke doelen te bereiken. De Yokohama-platformrelease breidde de agentische AI-mogelijkheden verder uit met verbeteringen in Workflow Data Fabric en Common Service Data Model. Daarnaast werden AI-agents voor de telecomindustrie geïntroduceerd om de productiviteit in serviceprocessen te verhogen. Ook werd de Government Transformation Suite gelanceerd om transparantie, ROI en efficiëntie binnen de Amerikaanse overheid te verbeteren.
  • Overnames en Partnerschappen: ServiceNow kondigde de overnameplannen aan van Moveworks, een bedrijf gespecialiseerd in AI-assistentie en enterprise search, en Logik.ai, een leider in AI-gedreven CPQ-oplossingen voor CRM. Daarnaast werden nieuwe strategische partnerschappen aangekondigd met Aptiv, Vodafone Business en Devoteam om de AI-transformatie voor klanten in diverse sectoren te versnellen. Bestaande samenwerkingen met NVIDIA, DXC Technology en Google Cloud werden verder verdiept om geavanceerde AI-oplossingen te ontwikkelen.
  • Investeringen: ServiceNow kocht in het eerste kwartaal ongeveer 316.000 eigen aandelen terug voor $298 miljoen als onderdeel van het aandeleninkoopprogramma. Er is nog ongeveer $3 miljard beschikbaar voor toekomstige inkoop.
DIC Security Day BW tm 1 juli 2025
Verkada BN + BW 10-04 tm 25-04-2025