Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing
Wanneer er een IT-storing plaatsvindt, beëindigt 18 procent van de medewerkers het liefst direct hun werkdag. Dit blijkt uit onderzoek van TOPdesk, Service Management leverancier, onder 250 IT-medewerkers en ruim 1.000 werkende Nederlanders.
Een grote frustratie die heerst op de werkvloer is dat volgens 16 procent dezelfde IT-storingen regelmatig opnieuw terugkeren. Deze IT-frustraties die medewerkers voelen, neemt één op de vijf (18%) dan ook regelmatig mee naar huis.
Werkvloer verlangt naar langdurige oplossingen
Opmerkelijk is dat de bijna de helft (46%) van de IT-afdeling zich herkent in dat dezelfde storingen regelmatig terugkeren. Echter beschikken zij vaak niet over de juiste middelen om de onderliggende oorzaak aan te pakken. Ondanks dat voelt de ruime meerderheid van de IT’ers (80%) zich wel verantwoordelijk voor goed werkende IT-faciliteiten, zodat de continuïteit van de bedrijfsvoering niet in het gedrang komt.
Bovenaan de IT-wensenlijst van de werkvloer staat dan ook: het bedenken van langdurige oplossingen voor terugkerende IT-verstoringen (25%). Gevolgd door de wens dat de IT-afdeling hun communicatie (17%) en bereikbaarheid (21%) verbetert. Verder geeft een kwart aan ook op de hoogte gehouden te willen worden van de status van IT-storingen en ontvangen ze daarnaast graag meer mogelijkheden tot selfservice (13%) van de IT-afdeling.
Thomas Burghart, Business Unit Director Rijksoverheid bij TOPdesk: “We begrijpen als geen ander hoe vervelend het is om niet door te kunnen werken door een IT-storing. Het is daarom cruciaal om de samenwerking tussen de IT-afdeling en de werkvloer te optimaliseren. Zo kan een duidelijk meldingssysteem helpen, waarin de IT-afdeling de medewerkers op de hoogte kan houden van de status van storingen. Dat biedt voordeel aan twee kanten: de werkvloer hoeft niet continu te bellen of langs te lopen bij de IT-afdeling en de IT’ers houden meer tijd over. Deze tijd kunnen ze besteden aan het uitvoeren van updates en onderhoud om zoveel mogelijk storingen te voorkomen. Daarnaast kunnen ze deze kostbare tijd ook gebruiken voor het vinden van langdurige oplossingen voor terugkerende IT-storingen. Een win-winsituatie voor beide afdelingen.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is afgenomen tussen 28 maart en 12 april 2023 via twee aparte online vragenlijsten; één bedoeld voor IT-(mede)beslissers en één voor medewerkers op afdelingen anders dan IT. In totaal namen 250 IT-medewerkers -en beslissers actief in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers deel, naast 1.010 Nederlanders (18 t/m 67 jaar) die werkzaam of werkwillend zijn in organisaties met 25 t/m 500+ medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van TOPdesk.