Redactie - 21 november 2023

Application observability is voor retailers essentieel

Op dagen als Black Friday en Cyber Monday proberen steeds meer consumenten te profiteren van kortingen en sterke deals. Ook dit jaar verwachten experts dat de formule van het aankomende shoppingweekend weer aan populariteit wint.

Application observability is voor retailers essentieel image

In een onderzoek van application performance specialist Cisco AppDynamics zeggen consumenten dat 59% van hun uitgaven dan naar online shoppen zal gaan. Vorig jaar was dat nog 53%.

Dit jaar verkiezen ze zelfs online winkelen boven de in-store ervaring. Consumenten geloven dat ze zo meer uit hun budgetten kunnen halen (48%), meer keuze hebben (42%), en last-minute paniekaankopen in winkels beter kunnen voorkomen (31%).

Wereldwijd geeft iets minder dan de helft van de consumenten aan dat ze een aanzienlijk deel van hun kerstinkopen online zullen doen. Maar liefst 43% van de consumenten verwacht dat ze een groter deel van hun kerstinkopen zullen doen via apps en digitale diensten. Slechts 13% heeft het voornemen om dit jaar minder uit te geven. Of het nu gaat om het aanschaffen van eten en drinken voor familiefeesten, huishoudelijke benodigdheden of cadeaus voor vrienden, in de komende weken zullen shoppers meer van hun budget online besteden.

Voor online winkels biedt dit een enorme kans om nieuwe klanten aan te trekken en inkomsten te genereren. Merken moeten echter inzien dat consumenten dit jaar niet alleen op zoek zijn naar de beste deals, maar ook naar winkelervaringen op hoog niveau.

Geen tweede kans voor merken tijdens de feestdagen

Uit het onderzoek van Cisco AppDynamics blijkt dat de verwachtingen van consumenten voor digitale ervaringen blijven stijgen. Bovendien reageren shoppers steeds sterker wanneer ze een negatieve ervaring hebben bij apps en digitale diensten. 64% van de consumenten beweert dat als de applicaties en digitale diensten die ze gebruiken om hun kerstinkopen te doen, niet presteren, ze zich ongerust en boos zullen voelen.

“Online shoppers zijn strenger tegenover trage of slecht presterende applicaties, zeker wanneer ze onder druk staan om de beste deals te vinden en zich aan hun budget te houden”, zegt Dennis Veltman, Commercial Retail Lead bij Cisco Nederland. “In ons onderzoek beweert meer dan de helft (58%) van de consumenten zelfs dat merken maar één kans zullen hebben om indruk op hen te maken tijdens de feestdagen. Als de digitale dienst of app niet goed presteert, wordt deze meteen afgeschreven. Ook in Nederland houden online retailers daarom almaar meer de cybersecurity, beschikbaarheid en prestaties van hun apps in het oog. Dankzij observability software kunnen ze de digitale ervaringen van klanten verzekeren en automatiseren, ook met hun complexe hybride omgevingen.”

Application observability is voor retailers essentieel
Zo’n application observability toepassing integreert en correleert data van verschillende bronnen, om meer inzicht te geven in de toegang, responssnelheid en laadtijd van onder meer webshops. Dat is nodig, want elke seizoensgebonden goodwill verdwijnt als sneeuw voor de zon bij een slechte digitale ervaring. Hoewel online winkelen dit jaar duidelijk de voorkeur krijgt, geeft liefst 71% aan dat ze sneller weer in de winkel zullen shoppen als apps en digitale diensten niet presteren tijdens de feestdagen.

Het is dus belangrijker dan ooit dat retailers hun digitale ervaringen optimaliseren als ze online shoppers willen strikken in hun zoektocht naar geweldige deals. Zo beweert 66% van de respondenten dat er geen excuus is voor slechte online winkelervaringen, ongeacht hoe goed de deal is.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 12.000 respondenten uit 12 landen.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW