Redactie - 01 mei 2024

Strand Consult belicht EU rapport over China en zijn telecom leveranciers

Er bestaan ​​veel mythen over China en zijn technologieleveranciers. De EU heeft een rapport gepubliceerd dat u moet lezen. Dit meldt telecom analist Strand Consult.

Strand Consult belicht EU rapport over China en zijn telecom leveranciers image

Strand Consult meldt: 'Het directoraat-generaal van de Europese Commissie heeft zojuist een rapport van 700 pagina's uitgebracht over de economische verstoringen die door de Chinese regering zijn veroorzaakt. Dit op feiten gebaseerde rapport, dat de analyse uit 2017 bijwerkt, bevat meer dan 3500 gezaghebbende referenties waarin officiële Chinese documenten en informatie van het Internationale Monetaire Fonds, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, de Wereldhandelsorganisatie en andere autoriteiten worden aangehaald. Het rapport onderzoekt de economische verstoringen van China op drie fronten: de rol van centrale planning en staatseigendom van ondernemingen en hulpbronnen; de controle over factoren als productieland, arbeid en kapitaal; en de richting van de industriële sectoren chips, telecommunicatie, spoorwegen, staal, aluminium, chemicaliën, keramiek, hernieuwbare energiebronnen en elektrische voertuigen. Het document is een must-read voor beleidsmakers, bedrijfsleiders, journalisten, studenten en anderen. De informatie over telecommunicatie vindt u op p. 518-548, en Strand Consult biedt hieronder hoogtepunten.

Sommigen doen de zorgen over de Chinese economische praktijken af ​​als irrationeel, ongegrond of gedreven door de politiek in de VS. Het bewijsmateriaal dat analisten van de Europese Commissie hebben verzameld met behulp van officieel Chinees overheidsmateriaal, toont systematische, aanhoudende en alomvattende verdraaiing aan, onder leiding van de Chinese staat. Belangrijk is dat het EU-document alleen feiten verschaft; er zijn geen aanbevelingen, richtlijnen of conclusies.

Strand Consult volgt deze problematiek al enkele jaren. In november 2018 publiceerde Strand Consult een onderzoeksnota waarin hij de opvatting ontkrachtte dat Trump het “harde beleid voor China” had uitgevonden. In feite was het al in 2012 Australië waarvan de centrumlinkse sociaal-democratische premier Julia Gillard het gebruik van Chinese telecomapparatuur verbood. Andere landen hebben sindsdien gevolgd.

Strand Consult heeft veel rapporten en onderzoeksnota's gepubliceerd om transparantie te helpen creëren en mythen over het Chinese beleid en telecomveiligheid in het algemeen te ontkrachten. Zie ook de online bibliotheek van Strand Consult.

Belangrijkste bevindingen van het rapport over telecommunicatie

Het rapport bevat veel belangrijke en interessante informatie. Hier zijn de belangrijkste punten voor leiders en beleidsmakers in de telecommunicatie:

  • De Chinese controle over de economie strekt zich uit van staatsbedrijven tot veel grote bedrijven. Veel Chinese bedrijven geven de facto blijk van overheidscontrole door middel van hun organisatiestructuur, ook al zijn deze ondernemingen niet geclassificeerd als staatsbedrijven (SOE). Bovendien kan in de bedrijfsrapportage een reeks particuliere eigenaren worden vermeld, maar de praktijk wijst erop dat een overheidsactor de leiding heeft. Bedrijfscontrole in China komt niet noodzakelijkerwijs overeen met eigendom, maar wordt in plaats daarvan geleverd via informele, zelfs ongeschreven overeenkomsten tussen politieke en bedrijfselites, die ‘genetwerkte hiërarchie’ worden genoemd.
  • Volgens het IMF vertegenwoordigde het Chinese staatseigendom van de totale activa van staatsbedrijven in 2018 194% van het bbp, hoewel sommigen denken dat dit zelfs 220% bedraagt. Niet alleen is dit percentage sinds het begin van de jaren 2000 aanzienlijk gestegen, staatsbedrijven zijn ook veel groter dan de meeste grote ‘particuliere’ bedrijven.
  • Hoewel ze aanwezig zijn in de meeste sectoren van de Chinese economie, zijn staatsbedrijven dominant in de telecommunicatie, energie, transport, openbare nutsvoorzieningen en andere strategische sectoren, wat de strategie van de Staatsraad weerspiegelt.
  • De controle van de Chinese overheid in de moderne diensten- en technologiesector groeit. Zoals in 2019 door de Staatstoezicht- en Administratiecommissie voor Assets van de Staatsraad (SASAC) werd verklaard: “De nadruk zal liggen op het opvoeren van de technologische innovatie door staatsbedrijven en het optimaal benutten van staatsbedrijven om innovatie aan te moedigen en de geavanceerde productiesector te ontwikkelen. Opgemerkt moet worden dat de concepten ‘technologische innovatie’ of ‘geavanceerde productie’ sectoroverschrijdend van aard zijn.”
  • De Chinese aanduiding van de telecommunicatieapparatuurindustrie als cruciaal voor technologische ontwikkeling en leiderschap wordt weerspiegeld in de talloze plannen, beleidsmaatregelen en strategieën die de nationale en subnationale regeringen van het land hebben afgekondigd. Dit web van overheidsplanning wordt geïmplementeerd via een breed scala aan beleidsmaatregelen die binnenlandse bedrijven ten goede komen – ten koste van buitenlandse bedrijven. Door de binnenlandse markt te beschermen en Chinese bedrijven in het buitenland te promoten, heeft China zijn belangrijkste belanghebbenden geholpen bij het ontwikkelen van een aanzienlijke aanwezigheid op de mondiale markt voor telecommunicatieapparatuur. De 5G-infrastructuur is een goed voorbeeld van het feit dat het Chinese beleid zijn bedrijven (met name Huawei en ZTE) in staat heeft gesteld relatief duur te opereren op de beschermde thuismarkt, terwijl het hen heeft geholpen diensten in het buitenland aan te bieden.
  • De Chinese verstoringen van de markt voor telecommunicatieapparatuur komen in verschillende vormen voor. De staat biedt steun aan bedrijven via aanbestedingsvoorkeuren, leningen onder de marktvoorwaarden, belastingverminderingen en subsidies. De overheid dwingt zowel expliciet als impliciet de overdracht van technologie af van buitenlandse bedrijven naar binnenlandse entiteiten. Internationaal maakt China gebruik van genereuze exportfinanciering om buitenlandse regeringen en andere kopers ervan te overtuigen telecommunicatieapparatuur van Chinese makelij te kopen. China heeft ook een nationale standaardisatiestrategie ontwikkeld die onder meer het zoeken naar leiderschapsposities en het uitoefenen van invloed in internationale normalisatie-instellingen omvat om de Chinese commerciële belangen te bevorderen. China beschermt zijn interne markt verder door middel van complexe regelgevings- en vergunningsbarrières. Ten slotte maakt de inconsistente handhaving van intellectuele eigendomsrechten door de overheid buitenlandse bedrijven kwetsbaar voor schendingen van intellectuele eigendomsrechten en onvrijwillige en niet-gecompenseerde technologieoverdracht.
  • Twee grote entiteiten domineren de Chinese markt voor telecommunicatieapparatuur: Huawei en ZTE. Samen zijn ze goed voor 90% van de Chinese inkomsten uit telecommunicatieapparatuur. Andere fabrikanten in de branche, zoals FiberHome Telecommunication Technologies Co., Ltd; Datang mobiele communicatieapparatuur Co., Ltd; Hytera; Unisplendour Co., Ltd; Fujian Star-net Communication Co., Ltd en Nokia Shanghai Bell Co., Ltd zijn goed voor de overige 10%.
  • Veel telecommunicatiebedrijven zijn op zijn minst gedeeltelijk staatseigendom of zijn anderszins verbonden met de overheid, ook al is dit niet (althans publiekelijk) vereist. ZTE opereerde bijvoorbeeld voorheen als een militaire staatsonderneming en onderhoudt een mix van gedeeltelijk staatseigendom en particulier beheer. Drie van de tien grootste aandeelhouders van ZTE zijn staatsbedrijven. Hoewel Huawei beweert dat het in handen is van haar werknemers, bezitten zij feitelijk alleen virtuele aandelen die geen eigendom vormen en geen stemrecht verlenen. De daadwerkelijk door Huawei uitgegeven aandelen zijn in handen van het Vakbondscomité. Daarom hebben de regering en/of de CCP, rekening houdend met het regelgevingskader dat van toepassing is op vakbonden in China, en niet in de laatste plaats het Vakbondshandvest, voldoende speelruimte om zich te bemoeien met de zakelijke beslissingen van Huawei.
  • Om een ​​toonaangevende industrie voor telecommunicatieapparatuur te ontwikkelen heeft China de frequente bundeling en rotatie van talent en expertise tussen de overheid en fabrikanten van apparatuur aangemoedigd. Chinese bedrijven op het gebied van telecommunicatieapparatuur profiteren van nauwe banden met overheidsinstanties en het leger, waardoor mogelijkheden worden gecreëerd voor personeelsoverdrachten, commercialisering van door de staat gesponsorde R&D (“spin-off”) en militarisering van commerciële R&D. De rotatie van ingenieurs en ander relevant personeel tussen en onder de overheid en leveranciers van apparatuur zou zowel Huawei als ZTE hebben geholpen bij hun technologische ontwikkeling.
  • Chinese technologische onafhankelijkheid en zelfredzaamheid zijn kerndoelen voor de economische ontwikkeling van het land. Het 14e Vijfjarenplan van China heeft betrekking op telecommunicatieapparatuur. Het regelt de verstrekking van verschillende vormen van beleidsondersteuning, zoals centrale fiscale financiering voor grote projecten, het vereenvoudigen van de processen voor projectgoedkeuring en het ter beschikking stellen van de grond die nodig is voor projecten. Made in China 2025 identificeert telecommunicatieapparatuur als een cruciale sector waar technologische doorbraken moeten worden nagestreefd. Met Made in China 2025 bestaat de Chinese steun voor telecommunicatieapparatuur uit vier delen. Het eerste deel is het bevorderen van intellectuele eigendomsrechten van bedrijven in de telecommunicatieapparatuurindustrie. Ten tweede probeert China grote projecten voor Chinese fabrikanten van telecommunicatieapparatuur te ondersteunen. Ten derde legt Made in China 2025 uit dat ‘5G-spectrumplanning’ ‘rekening moet houden met de spectrumvereisten van mobiele communicatie, radio en televisie, satelliet en militair-civiele fusie, om zo de waarde van spectrumgebruik te maximaliseren en de geïntegreerde ontwikkeling van aanverwante industrieën”. Ten slotte roept Made in China 2025 op tot de oprichting van een interministerieel coördinatiemechanisme om de creatie van een 'informatiezijderoute' aan te moedigen en de industrie mondiaal te laten opereren. Bovendien geeft de Four Essentials-catalogus financiële instellingen, crediteuren en verzekeraars specifiek opdracht om R&D en productie van de producten in de catalogus te ondersteunen.
  • De tienjarige doelstellingen van China omvatten onder meer dat 75% van de binnenlandse markt voor apparatuur voor mobiele communicatiesystemen door Chinese bedrijven wordt geleverd. Het 5G-marktaandeel van Huawei en ZTE in China bedraagt ​​momenteel meer dan 95%.
  • De Chinese plannen voor de elektronische informatie- en ICT-industrie hebben ook gevolgen voor de telecommunicatieapparatuurindustrie. Plannen zoals het aanpassings- en revitaliseringsplan voor de elektronische informatie-industrie en het ontwikkelingsplan voor de ICT-industrie (2016–2020) hadden rechtstreeks betrekking op telecommunicatieapparatuur. In het Dertiende Vijfjarenplan werd de 'cyberontwikkelingsstrategie' van China uiteengezet, die onder meer de wijdverbreide inzet van telecommunicatienetwerken omvatte, zoals hogesnelheidsglasvezelnetwerken en draadloze breedbandnetwerken.
  • Eisen voor cyberbeveiligingscertificering kunnen een regelgevende belemmering vormen voor de toegang tot de Chinese markt voor telecommunicatieapparatuur. Meer in het algemeen heeft China cyberbeveiliging herhaaldelijk benadrukt als onderdeel van zijn informatietechnologieambities. In 2016 werd in het 13e Vijfjarenplan gewezen op de relatie tussen cyberbeveiliging en de ontwikkeling van informatisering. China heeft in november zijn cyberveiligheidswet aangenomen, die een barrière vormt voor toegang tot de Chinese markt voor telecommunicatieapparatuur. Als onderdeel van de implementatie van de cyberbeveiligingswet heeft de Cyberspace Administration of China ('CAC') de Nationale Cyberspace Beveiligingsstrategie uitgevaardigd, waarin werd opgeroepen tot het ontwikkelen van een sterke basis voor cyberbeveiliging door de ontwikkeling van netwerkinfrastructuur, het bevorderen van veilige technologische producten en het versterken van cyberbeveiligingsnormen . De behoefte aan versterkte cyberbeveiliging wordt herhaald in het hoofdstuk over de digitale economie in het 14e boekjaar 2430.
  • China's nadruk op zelfvoorziening in de telecommunicatie-industrie en aanverwante technologieën wordt weerspiegeld in zijn praktijken op het gebied van overheidsopdrachten en staatsbedrijven, waarbij zowel expliciete als impliciete 'koop China'-vereisten zijn opgenomen in openbare aanbestedingen, vooral voor producten in 'gevoelige sectoren' zoals ICT. De Chinese wet op overheidsaanbestedingen geeft overheidsinstanties de opdracht om voorrang te geven aan binnenlandse producten boven buitenlandse producten, maar er bestaat geen duidelijke of consistente definitie van wat een 'binnenlands' product inhoudt. De praktijk onder de aanbestedende diensten is inconsistent als het gaat om de vraag of producten die in eigen land door bedrijven in buitenlandse handen of via Chinees-buitenlandse joint ventures worden geproduceerd, in aanmerking komen, of dat producten moeten worden geproduceerd door bedrijven die volledig in Chinese handen zijn.
  • In de ICT-sector geven staatsbedrijven (SOE) de voorkeur aan Chinese producten boven buitenlandse, en hebben ze blijkbaar 'niet-openbare plannen om buitenlandse producten in de ICT-sector te vervangen door binnenlandse alternatieven in de periode 2020-2022'. Bovendien schept het gebrek aan transparantie in de beoordelings- en certificeringsprocessen moeilijkheden voor buitenlandse bedrijven om te bepalen hoe zij hun producten als 'binnenlands' kunnen kwalificeren, vooral omdat er steeds meer gewicht wordt gelegd op moeilijk te kwantificeren veiligheidsproblemen.
  • Uit openbare berichten blijkt dat Chinese bedrijven op het gebied van telecommunicatieapparatuur aanzienlijke kredietsteun hebben ontvangen van de overheid en staatsbanken. In 2019 werd gemeld dat Huawei de afgelopen twintig jaar 30,6 miljard dollar (~27,3 miljard euro) aan krediet beschikbaar had van de Chinese beleidsbanken. In 2019 meldden Chinese media dat Huawei een vijfjarige lening van CNY 14 miljard (~EUR 1,8 miljard) ontving van een groep staatsbanken. Omdat er geen openbaarmakingsvereisten zijn voor dergelijke leningen, is het moeilijk om de omvang en omvang van het preferentiële krediet dat beschikbaar wordt gesteld aan Huawei, ZTE en andere producenten van telecommunicatieapparatuur te identificeren.
  • De Chinese autoriteiten bieden een scala aan steun aan de telecommunicatieapparatuurindustrie, onder meer door middel van subsidies, leningen en gunstige grondverkopen. De regering heeft aanzienlijke subsidiegelden beschikbaar gesteld via initiatieven zoals de grote wetenschaps- en technologieprojecten, die voor het eerst werden ontwikkeld in het Nationaal Wetenschappelijk en Technologieontwikkelingsplan voor de middellange en lange termijn (2006-2020). Daarna omvat het 13e FYP voor Nationale Wetenschaps- en Technologie-innovatie van de Staatsraad in 2016, waarin het eerdere plan werd verlengd tot 2030, onder meer de Nieuwe Generatie Breedband Draadloze Mobiele Telecommunicatie, in het kader waarvan zowel nationale als subnationale overheden aanzienlijke financiële steun hebben verleend.
  • De Chinese praktijk om van buitenlandse bedrijven te eisen dat ze intellectueel eigendom en andere bedrijfseigen informatie delen als voorwaarde voor markttoegang, is goed gedocumenteerd. In 2018 heeft de EU een geschil voorgelegd aan de WTO, waarin zij beschuldigingen met betrekking tot deze praktijken naar voren bracht. In dat geschil beweerde de EU dat het Chinese regelgevingskader discriminerend is voor buitenlandse houders van intellectuele-eigendomsrechten. De handelsvertegenwoordiger van de Verenigde Staten documenteerde soortgelijke problemen in zijn bevindingen uit 2018 over het onderzoek naar Chinese wetten, beleid en praktijken met betrekking tot technologieoverdracht, intellectuele eigendom en innovatie op grond van sectie 301 van de Handelswet van 19742455. In dat rapport benadrukte de USTR De Chinese Joint Venture-vereisten, markttoegang afhankelijk van technologieoverdracht, discretionaire en informele goedkeuring van buitenlandse investeringen en de nauwe coördinatie tussen de overheid en commerciële entiteiten als manieren waarop buitenlandse entiteiten gedwongen worden technologie over te dragen aan binnenlandse bedrijven.
  • In december 1998 heeft het Ministerie van Informatie-industrie (nu MIIT) de Administratieve Maatregelen voor het Onderzoek en de Goedkeuring van Netwerktoegang voor Telecommunicatieapparatuur uitgevaardigd, die vereisen dat alle apparatuur die wordt gebruikt om verbinding te maken met openbare en speciale telecommunicatienetwerken eerst een netwerktoegang moet verkrijgen vergunning van het ministerie. Bovendien heeft MIIT samen met het Staatsbureau voor Kwaliteitstoezicht een catalogus ontwikkeld van telecommunicatieapparatuur waarvoor een vergunning moet worden verleend, gebaseerd op drie categorieën: telecommunicatie-eindapparatuur, draadloze telecommunicatieapparatuur en netwerkverbindingsapparatuur.
  • Na de goedkeuring van de Chinese cyberbeveiligingswet in 2016 moeten sommige telecommunicatieapparatuur aan aanvullende certificeringseisen voldoen. Volgens die wet moet een gekwalificeerde instelling de beveiliging van kritieke netwerkapparatuur en netwerkbeveiligingsspecifieke producten certificeren en testen. De overheid publiceert ook een catalogus van netwerkapparatuur en netwerkbeveiligingsspecifieke producten die moeten worden getest en gecertificeerd voordat ze in China op de markt kunnen worden gebracht.
  • De Chinese catalogus van netwerkapparatuur en netwerkbeveiligingsproducten schetst de vereisten voor certificering en testen om in aanmerking te komen voor verkoop in China. Artikel 7 vereist dat telecommunicatieapparatuur 'implementatietests' moet ondergaan door bepaalde Chinese ministeries en door de staat gecontroleerde organisaties en ook een installatielicentie moet behouden. Artikel 8 van de Chinese regels voor het testen van de beveiliging van kritieke netwerkapparatuur stelt dat MIIT ‘rapporten en materialen voor het testen van kritieke netwerkapparatuur zal beoordelen en verifiëren en een lijst zal uitbrengen van kritieke netwerkapparatuur die de beveiligingstests heeft doorstaan ​​[…] in overeenstemming met de relevante staatsvoorschriften, geldig voor 3 jaar'. Beschikbare analyses suggereren dat deze regelgeving fungeert als belemmeringen voor de toegang tot de markt voor buitenlandse bedrijven die proberen de Chinese markt te bevoorraden, waarbij onduidelijkheid over de manier waarop deze wetten, regelgeving en normen zouden worden toegepast, mogelijkheden creëert voor discriminerende handhaving.
  • China heeft in 2022 een document uitgegeven “New Measures for Cybersecurity Review”. Een gedetailleerd overzicht is verkrijgbaar bij White & Chase . In de Maatregelen worden de volgende belangrijkste factoren genoemd voor het beoordelen van het nationale veiligheidsrisico tijdens de evaluatie van de cyberveiligheid.
  • Het risico dat kritieke informatie-infrastructuur illegaal wordt gecontroleerd, gemanipuleerd of gesaboteerd nadat een product of dienst is gebruikt.
    • Het risico van een onderbreking in de levering van een product of dienst, waardoor de continuïteit van een kritische informatie-infrastructuur in gevaar komt.
    • De veiligheid, openheid, transparantie, diversiteit van bronnen en betrouwbaarheid van elk aanbodkanaal van welk product of dienst dan ook, en het risico dat de levering ervan wordt onderbroken vanwege politieke, diplomatieke, handels- of andere factoren.
    • De naleving door de leverancier van een product of dienst van de wetten, administratieve voorschriften en departementale regels van China.
    • Het risico dat kerngegevens, belangrijke gegevens of een grote hoeveelheid persoonlijke informatie worden gestolen, gelekt, vernietigd, illegaal gebruikt of illegaal naar het buitenland worden overgedragen.
    • Het risico dat een kritieke informatie-infrastructuur, kerngegevens, belangrijke gegevens of een grote hoeveelheid persoonlijke informatie worden aangetast, gecontroleerd of kwaadwillig worden gebruikt door buitenlandse overheden, evenals elk risico voor de beveiliging van netwerkinformatie.
    • Elke andere factor die de veiligheid van een kritieke informatie-infrastructuur, netwerkbeveiliging of gegevensbeveiliging in gevaar kan brengen.

De Chinese regels zijn aanzienlijk strenger dan die van de VS en de EU. Het effect van deze regels is dat buitenlandse aanbieders vanaf het begin van de markt worden uitgesloten en Chinese aanbieders worden bevoordeeld. Deze regels brengen niet hetzelfde proces en dezelfde transparantie met zich mee die in het Westen standaard zijn en verwacht worden.

Transparantie en kritische reflectie zijn belangrijk.

Strand Consult krijgt grote belangstelling voor haar onderzoek naar China, netwerkbeveiliging en supply chain-beleid. Veel journalisten schrijven verhalen over Huawei en ZTE, maar slechts weinigen onderzoeken hoe buitenlandse bedrijven in China systematisch aan banden worden gelegd. Dergelijke buitenlandse bedrijven ontvangen weinig tot geen kennisgeving of proces wanneer de beperking wordt opgelegd, en er is weinig tot geen kans op verhaal of verlichting. Chinese bedrijven als Huawei en ZTE genieten echter van de rechtsstaat buiten China, en zij worden gerespecteerd als procespartijen om beperkingen in buitenlandse rechtsgebieden aan te vechten, waarbij ze volledige toegang krijgen tot de voorzieningen en middelen van de rechtssystemen van de VS en de EU.

Hier vindt u enkele rapporten en onderzoeken van Strand Consult over dit onderwerp.

  • De leiders van Latijns-Amerika, een groep van zo'n twintig diverse opkomende landen met zo'n 700 miljoen inwoners, staan ​​voor een strategische keuze op het gebied van veiligheid. Dit besluit om vertrouwde digitale informatienetwerken te beveiligen zal de regio de komende eeuw beïnvloeden. Het zal bepalen of de regio zich in een welvarende, inclusieve, duurzame en democratische richting ontwikkelt, of in een autoritaire richting. Latijns-Amerika staat voor een aantal belangrijke keuzes in zijn digitale ontwikkeling. Het wil ervoor zorgen dat zijn burgers en ondernemingen kunnen genieten van technologie van wereldklasse; het beschermen en behouden van de mensenrechten en de soevereiniteit; en om regionaal te innoveren met aantrekkelijke digitale oplossingen en diensten. Strand Consult heeft een onderzoeksnota over dit onderwerp gemaakt: https://strandconsult.dk/latin-americas-digital-development-this-centurys-strategic-choice-for-security/

Het EC 2024-rapport markeert enkele belangrijke veranderingen sinds 2017. Zo is het aantal sectoren dat onderhevig is aan de economische verstoring van China meer dan verdubbeld. In 2017 waren de sectoren staal, aluminium, chemie en keramiek. In 2024 zullen nieuwe sectoren getroffen worden: telecom, chips, spoorwegen, hernieuwbare energiebronnen en elektrische voertuigen. Deze ontwikkeling weerspiegelt de bredere strategie van de Chinese overheid voor zelfvoorziening en dominantie in cruciale sectoren van de wereldeconomie.'

Het rapport documenteert de groeiende, en niet afnemende, controle van de Chinese regering over de economie door middel van centrale planning, direct eigenaarschap en informele praktijken. Het rapport toont ook aan dat buitenlandse bedrijven markttoegang wordt ontzegd. Het rapport van de EC kunt u hier raadplegen. Wilt u het commentaar van Strand Consult samen met het EC-rapport opvragen, vraag dan hier aan.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW