Witold Kepinski - 24 mei 2024

Adyen: één op de drie Nederlanders shopt via social media

Bijna één op de drie Nederlanders (31%) shopte het afgelopen jaar wel eens op social media. Met name jongeren (generatie Z) doen aankopen via social media kanalen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen.

Adyen: één op de drie Nederlanders shopt via social media image

Over alle generaties nam het aantal shoppers via social media het afgelopen jaar toe met één vijfde (22%). Zestigplussers shoppen het minst (21%) op platforms als Facebook, Instagram of TikTok.

Generatie% dat social media gebruikt om te shoppenToename van gebruikers het afgelopen jaar
Gen Z (16-26 jaar)54%31%
Millennials (27-42 jaar)41%24%
Gen X (43-58 jaar)25%17%
Boomers (59-77 jaar)
15%16%

Tabel 1: Het gebruik van social media om te shoppen

Facebook Marketplace op één
Gekeken naar de populariteit van de verschillende platformen, dan steekt Facebook Marketplace er met kop en schouders bovenuit. Van alle shoppers geeft bijna de helft (48%) aan het afgelopen jaar via Facebook te hebben gekocht. Instagram Shop (40%) en TikTok (25%) vullen de top drie aan. Bij de jongeren blijkt Instagram (51%) een stuk populairder dan Facebook (28%) en TikTok (38%).

GeneratieShopte het afgelopen jaar op Facebook MarketplaceShopte het afgelopen jaar op Instagram ShopShopte het afgelopen jaar op TikTok Shop
Gen Z28%51%38%
Millennials 45%49%32%
Gen X64%31%8%
Boomers68%14%9%

Tabel 2: De populariteit van social media bij verschillende leeftijdsgroepen

Nederlandse retailers lopen achter
Ondanks de groeiende populariteit van shoppen op social media, verkoopt minder dan een derde van de Nederlandse retailers (28%) zijn producten op deze kanalen. Van de retailers die op social media kanalen verkopen, geeft maar liefst 74 procent aan dat ze meer inkomsten genereren. De sectoren die social media het vaakst gebruiken als verkoopkanaal, zijn woninginrichting (47%), gezondheid en beauty (40%) en kleding en accessoires (39%).

"De toenemende populariteit van sociale media onder consumenten kan worden toegeschreven aan de geavanceerde algoritmes die achter deze platforms schuilen. Hierdoor krijgen gebruikers zeer gericht de meest relevante content aangeboden, op het juiste moment. Zo worden voorkeuren en interesses efficiënt omgezet in aankopen. Het is duidelijk dat social media een essentieel onderdeel vormt van de marketingstrategie van elke retailer," verklaart Julien Marlier, Country Manager bij Adyen Benelux.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW