Witold Kepinski - 01 oktober 2024

Datastrategie is prioriteit van IT-leiders in Nederland

Digital Realty presenteert de bevindingen van het “The State of Data and AI in Europe” rapport, onderdeel van de onlangs gelanceerde 2024 Global Data Insights Survey. Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 2.000 IT-leiders in Europa, toont een aanzienlijke toename in AI-volwassenheid binnen grote organisaties. Een grote meerderheid van de bedrijven in Europa (85%) implementeert AI-strategieën, en 42 procent (39% in Nederland) behaalt hier al financiële voordelen mee.

Datastrategie is prioriteit van IT-leiders in Nederland image

Colin McLean, Chief Revenue Officer bij Digital Realty.

Ondanks deze vooruitgang belicht het onderzoek ook een belangrijke kloof: de inspanningen om financieel voordeel te behalen uit AI(-strategieën) leiden nog niet tot fundamenteel bedrijfssucces. Slechts 27 procent van de respondenten in Europa (23% in Nederland) beschouwt het huidige AI-gebruik van de organisatie als baanbrekend voor de organisatie. Dit benadrukt de noodzaak voor meer investeringen in digitale infrastructuur om het volledige potentieel van AI te benutten.

Steeds meer bedrijven in Europa zijn zich echter wel bewust van het belang van een duidelijke datastrategie. Zo vindt twee derde (65%) van de respondenten in Europa datastrategieën essentieel voor het effectief beheren en benutten van data en AI-initiatieven succesvol uit te voeren. Toch zijn er aanzienlijke uitdagingen op dit gebied.

Het onderzoek toont aan dat veel bedrijven nog niet de digitale infrastructuur hebben die nodig is voor succesvol datamanagement en AI-gebruik. De belangrijkste uitdaging is dataopslag: 57 procent van de bedrijven in Europa (69% in Nederland) geeft aan over onvoldoende opslagcapaciteit te beschikken om hun datastrategieën succesvol uit te voeren. Daarnaast erkent 57 procent dat hun IT-infrastructuur strategisch gepositioneerd moet zijn voor de effectieve implementatie van een datastrategie. Het fenomeen ‘Data Gravity’, waarbij data zich ophoopt in specifieke delen van de infrastructuur, verergert deze problemen. Hierdoor is de data moeilijker te verplaatsen door onder meer beperkte netwerkbandbreedte, applicatie-afhankelijkheid en prestatieproblemen.

Uitdagingen in Nederland

Het onderzoek toont aan dat ook bedrijven in Nederland aanzienlijke uitdagingen ondervinden bij het verkrijgen van inzichten uit data. Bijna de helft van de Nederlandse respondenten (49%) geeft aan dat het gebrek aan interne kennis het grootste obstakel is om technische capaciteit op te bouwen en data te analyseren. De tweede grote belemmering is het ontbreken van een duidelijke vraag of opdracht van het management (47%), gevolgd door de uitdaging om data uit verschillende silo's en afdelingen samen te voegen (44%). Deze cijfers tonen behoefte aan een strategischere aanpak voor datamanagement en talentontwikkeling, en duidelijke richtlijnen vanuit het management om datagedreven besluitvorming te bevorderen.

Het is belangrijk dat de datalocatie wordt afgestemd op de AI-strategie. Naarmate AI op steeds meer onderdelen binnen organisaties wordt ingezet, wordt er meer data gecreëerd en zijn er direct beschikbare, stabiele data nodig voor AI-verwerking. Bijna driekwart van de respondenten in Europa (72%) deelt de mening dat het prioriteren van de datalocatie van groot belang is voor het aanpakken van uitdagingen met betrekking tot opslag, verwerking, interconnectie, compliance en geschiktheid van infrastructuur.

Een tekort aan rekenkracht is ook een groeiende zorg. Meer dan de helft (53%) van de bedrijven in Europa (59% in Nederland) beschikt niet over de benodigde rekenkracht om AI-processen uit te voeren waar nodig. Organisatie-gerelateerde obstakels, zoals onvoldoende kennis op managementniveau of onvoldoende ondersteuning voor AI-strategieën op basis van data, vormen een verdere belemmering voor vooruitgang.

Waarde

Bedrijfs- en IT-leiders passen budgetten aan om de groeiende datahoeveelheid te beheren en de concurrentievoordelen van AI te benutten. Toch maakt slechts 14 procent (5% van de Nederlandse respondenten) momenteel gebruik van AI om een concurrentievoordeel te creëren. Dit toont aan dat bedrijven dringend hun datastrategieën moeten herzien om significante waarde uit AI-investeringen te behalen.

Colin McLean, Chief Revenue Officer bij Digital Realty, zegt: “We zien een belangrijke verschuiving naar het gebruik van AI om tastbare bedrijfswaarde te realiseren. Het onderzoek benadrukt dat er een digitale infrastructuur nodig is die in staat is om grote datavolumes te beheren en AI-workloads en real-time intelligentie te ondersteunen. Een goed opgezette datastrategie is essentieel voor AI-volwassenheid en daadwerkelijke bedrijfsresultaten. Een dergelijke strategie gaat compacte colocatie en robuuste, on-demand interconnectie omvatten, als onderdeel van de digitale infrastructuurvereisten.”

Vincent in ’t Veld (foto), Managing Director bij Digital Realty Nederland, voegt toe: “Ook in Nederland zien we een grote groei van datavolumes, vooral door de snelle toename van AI- AI-toepassingen in het bedrijfsleven, die data analyseren en verrijken. Een toekomstbestendige digitale infrastructuur, waarin data efficiënt en veilig wordt opgeslagen, verwerkt en gedeeld, is de basis van een succesvolle AI-strategie. Het is aan de bedrijven om hun datastrategieën te herzien en hierin te investeren, alleen op deze manier zijn zij in staat de volledige potentie van AI te benutten en concurrentievoordeel te behalen.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW