Witold Kepinski - 10 januari 2025

De toekomst van het x86-ecosysteem in de automobielindustrie

In deze blog duikt Canalys analist Jason Low in de cruciale samenwerking tussen Intel en AMD in de x86-ecosysteemadviesgroep en benadrukt het belang van x86-systemen bij het voldoen aan opkomende industriële behoeften, met name in digitale cockpits voor auto's. Het benadrukt de noodzaak van meer focus op de automobielsector door Intel, AMD en de adviesgroep om innovatie te stimuleren, uitdagingen aan te pakken en x86-architecturen te benutten om te voldoen aan de veranderende eisen van slimme en verbonden voertuigen.

De toekomst van het x86-ecosysteem in de automobielindustrie image

De recente aankondiging van de samenwerking van de x86-ecosysteemadviesgroep tussen Intel, AMD en partners was een cruciaal moment voor het x86-ecosysteem, wat het belang ervan aangeeft bij het aanpakken van opkomende behoeften in de industrie. Hoewel de groep zich aanvankelijk richtte op datacenters en pc's, met vermeldingen rond embedded apparaten, is de automobielsector opvallend afwezig in de aankondigingen. Dit is verrassend, gezien de toenemende rol die x86-gebaseerde SoC's spelen in de automobielwereld, met name in de ontwikkeling van digitale cockpits .

Hoewel de automobielindustrie misschien niet de primaire focus van de groep lijkt te zijn, investeren Intel en AMD steeds meer in het stimuleren van de groei van x86-systemen voor automotive use cases, en beide werden onlangs gekroond tot kampioenen in Canalys China Digital Cockpit SoC vendor Leadership Matrix . Met de groeiende vraag naar intelligente elektrische voertuigen is het potentieel voor x86-architecturen om bij te dragen aan de markt voor digitale cockpits enorm. De onlangs gelanceerde Lynk & Co Z10 en ZEEKR 009-modellen, beide premium Chinese merken die wereldwijd gaan, zijn voorzien van de nieuwste oplossingen van respectievelijk AMD en Intel. Dit benadrukt de positieve reactie van autofabrikanten op het potentieel van x86-systemen bij het brengen van differentiaties in premium voertuigen en het ontwikkelen van geavanceerde digitale cockpits.

De behoefte aan geavanceerde digitale cockpits

Autofabrikanten gebruiken steeds vaker geavanceerde digitale cockpits als een belangrijke onderscheidende factor in hun productaanbod. Deze digitale cockpits, aangestuurd door SoC's met hoge prestaties, leveren geavanceerde functies die worden ondersteund door GPU-mogelijkheden voor grafisch intensieve taken, van infotainment-UI's tot gaming- en productiviteitsapplicaties in de auto. AI-gestuurde functionaliteiten die zijn ingebed in bestuurdersbewaking en ADAS-integratie, worden standaard in zowel premium- als middenklassevoertuigen. Consumenten reageren positief op deze functies en er is een duidelijke behoefte aan verdere ontwikkelingen op dit gebied om consumenten praktische waarde te bieden en op hun beurt de aankoopbeslissingen van consumenten te beïnvloeden.

Naast het verbeteren van de functies van de digitale cockpit, geeft de automotive community prioriteit aan schaalbaarheid, platformisering en hergebruik van software als kritische factoren bij het ontwerpen van voertuigplatforms. Deze aanpak stelt hen in staat om meerdere merken en modeltypen te bedienen, waardoor kosten worden verlaagd en de time-to-market wordt versneld. Gezien de ontwikkelaarsvriendelijke aard van x86-architectuur, heeft het een aanzienlijk voordeel in de automotive sector als het zijn aanbod afstemt op de schaalbaarheids-, computing- en compatibiliteitsvereisten. Door dit te doen, kan x86 schaalvoordelen genereren en tegelijkertijd de benodigde computingkracht bieden voor steeds complexere workloads, waardoor de penetratie in de automotive sector wordt gemaximaliseerd.

Uitdagingen kunnen effectiever worden aangepakt

Een van de belangrijkste voordelen van de x86-architectuur is de vertrouwdheid van softwareontwikkelaars met het platform. Een robuust x86-ecosysteem kan helpen het ontwikkelingsproces te stroomlijnen en de compatibiliteit met zowel nieuwe als bestaande softwaretoepassingen op verschillende automotive-besturingssystemen te verbeteren. Dit niveau van compatibiliteit kan met name gunstig zijn bij het ontwikkelen van software voor zeer gespecialiseerde automotive-toepassingen, waarbij beveiliging, betrouwbaarheid en naadloze integratie van het grootste belang zijn. De adviesgroep moet zich richten op het bevorderen van sterke interoperabiliteit tussen hardware en software en de ontwikkeling van nieuwe benaderingen stimuleren om belangrijke zwakheden aan te pakken en het potentieel van x86-platformen in automotive-gebruik te maximaliseren.

Er zijn misvattingen over de afwegingen tussen x86 en Arm, met name met betrekking tot energie-efficiëntie, licentiekosten en risico's in de toeleveringsketen. X86-gebaseerde oplossingen hebben echter aangetoond dat ze de prestaties en kosteneffectiviteit van Arm-gebaseerde alternatieven kunnen evenaren of overtreffen, met name in specifieke use cases zoals infotainmentsystemen, gaming en AI-gestuurde toepassingen. Door de juiste autofabrikanten te targeten, vertrouwen te creëren en strategische branding-oefeningen met hen uit te voeren, kunnen AMD en Intel effectief concurreren in de door Arm gedomineerde automotive-sector.

Naast industriële partnerschappen zal consumenteneducatie ook een cruciale rol spelen in het succes van x86 in de automobielindustrie. Een samenhangende merkboodschap die de voordelen van x86-aangedreven digitale cockpits benadrukt — zoals prestaties, AI-mogelijkheden en veiligheid — zal helpen de acceptatie onder consumenten te vergroten en de zichtbaarheid van deze oplossingen op de markt te vergroten.

Het is tijd dat x86 de kansen grijpt

De automobielsector ontwikkelt zich in een ongekend tempo en een van de belangrijkste uitdagingen waar Intel en AMD mee te maken krijgen, zijn de uiteenlopende vereisten van verschillende autofabrikanten en voertuigmerken. Van domeincontrollers tot zonale computing en gecentraliseerde computingplatforms, er worden talloze architecturen ontwikkeld, elk met unieke vereisten voor computing power, schaalbaarheid en beveiliging. AI-gestuurde use cases zoals sensorfusie, bestuurdersbewaking en autonoom rijden, worden integraal onderdeel van de digitale cockpit. Intel en AMD moeten blijven investeren in R&D en sterke partnerschappen opbouwen om ervoor te zorgen dat hun platforms kunnen voldoen aan de eisen van deze evoluerende use cases.

De grootste vraag is of Intel en AMD bereid zijn om het strategische belang van de automobielsector verder te vergroten via de adviesgroep. Als ze dat doen, hebben ze het potentieel om belangrijke spelers te worden in de race om slimmere, veiligere en meer verbonden voertuigen te ontwikkelen. Door zich te richten op de behoeften van autofabrikanten die intelligente elektrische voertuigen besturen — met name Chinese autofabrikanten — kunnen ze x86 positioneren als een belangrijke architectuur in de automobielsector, waardoor autofabrikanten digitale cockpits van de volgende generatie kunnen ontwikkelen die ongeëvenaarde gebruikerservaringen bieden, met name met de komst van autonome L3-L4-voertuigen die de werking van digitale cockpits verder zouden veranderen.

Sophos Cybersecurity on Tour 11-02-2025 BW
Sophos Cybersecurity on Tour 11-02-2025 BW + BN