Canalys Channels Ecosystem Landscape 2025 geeft inzicht in interessante tech toepassingen
Het Canalys Channels Ecosystem Landscape biedt een diepgaande blik op de technologieën die het concurrentievoordeel voor kanaal- en partnerschapsleiders vormen. Met 261 bedrijven die in 2024 ruim 7,46 miljard dollar aan inkomsten genereren, ontwikkelt dit ecosysteem zich snel naar een verwachte 13,48 miljard dollar in 2028, wat de cruciale rol van automatisering en datagestuurde besluitvorming in het succes van partnerschap benadrukt. Canalys analisten Noah Dantes en Jay McBain belichten in deze blog de trends, ontwikkelingen betrokken bedrijven.
Wat is het Canalys Channels Ecosystem Landscape?
We hebben dit 'tech stack'-onderzoek ontwikkeld om de focus te leggen op de onderliggende technologieën die het concurrentievoordeel voor kanaal- en partnerschapsleiders in het decennium van het ecosysteem zullen vergroten. De honderden softwarebedrijven die in het landschap vertegenwoordigd zijn, bieden automatisering en geavanceerde digitale mogelijkheden om bedrijven te helpen bij het ontwerpen, ontwikkelen, uitvoeren en beheren van een breed kanaalpartner- en alliantie-ecosysteem.
Er worden steeds meer eisen gesteld aan kanaalleiders om partnerwaarde op schaal te vinden, te werven, aan boord te halen, te ontwikkelen, te stimuleren, te co-verkopen, te co-vermarkten, te co-innoveren, te meten, te beheren en erover te rapporteren. Automatisering van partnergerelateerde workflows, diepere integraties en datagestuurde besluitvorming creëren meetbare concurrentievoordelen (via partnerschappen) en worden snel vaste waarden in de sector.
Uit onderzoek van Canalys blijkt dat er nu 261 bedrijven zijn die het ecosysteem van softwarelandschap vormen dat hier wordt vertegenwoordigd. Deze bedrijven vertegenwoordigden vorig jaar (2024) US$ 7,46 miljard aan inkomsten uit kanaalcategorieën. De laatste voorspellingen van Canalys laten zien dat deze markt voor kanaalsoftware in 2028 US$ 13,48 miljard aan inkomsten zal bereiken.
Enkele interessante feiten over het landschap van 2025:
- Er waren 28 veranderingen ten opzichte van vorig jaar, waaronder nieuwe bedrijven, fusies en overnames, bedrijven die de deuren sloten of een andere koers insloegen, en rebrandings.
- We kijken naar meer startups in de channel/ecosystem tech-ruimte die strijden om een plekje in het landschap van volgend jaar. We zoeken minimaal drie fulltimemedewerkers en een volledig verzonden product met tevreden/terugkerende klanten.
- Vanuit het oogpunt van omzet genereren 18 van deze bedrijven meer dan 100 miljoen dollar aan kanaalsoftware-inkomsten, en ongeveer de helft van de lijst genereert meer dan 10 miljoen dollar.
- Er is niet de 80/20-omzetverdeling die je in de meeste lijsten vindt. De Fortune-sized bedrijven, zoals IBM, Oracle, SAP, Salesforce en Adobe, genereren samen slechts 14% van de totale omzet.
- Er zijn 40 bedrijven in het landschap die in de afgelopen vijf jaar zijn opgericht. Aan de andere kant van de volwassenheidsschaal zijn er 25 bedrijven die ouder zijn dan 30 jaar. Vier daarvan zijn ouder dan 100 jaar! (ACB, Ansira, IBM en Maritz.)
- 166 bedrijven hebben hun hoofdkantoor in de VS. Het VK staat op de tweede plaats met 24 bedrijven, dan Canada met 13, dan Frankrijk en Duitsland met elk negen.
- De grootste hoofdkantoren van bedrijven zijn gevestigd in San Francisco met 27 bedrijven, in Londen met 12, in New York met 8, en in Boston en Seattle met elk 7.
Canalys houdt het kanaalecosysteem bij als onderdeel van haar gerenommeerde wereldwijde Channels Analysis- services. We voeren ook op maat gemaakte projecten uit om leveranciers te helpen meer kracht uit het kanaalecosysteem te halen. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Canalys-kanalen ecosysteemlandschap 2025
Het Channels Ecosystem Landscape omvat een groep technologieën die bedrijven helpen plannen te ontwikkelen, ontwerpen en uitvoeren om partners te vinden, te werven, aan boord te halen, te ontwikkelen, in staat te stellen, te stimuleren, samen te verkopen, samen te vermarkten, samen te innoveren, samen te werken, te beheren, te meten en te rapporteren. Softwarebedrijven die deze technologieën leveren, leveren automatisering van indirecte verkoopprocessen, workflows en partnerprogramma's en worden van vitaal belang voor het vermogen van een leverancier om zijn klanten en partners te vinden, te winnen, te bedienen en te behouden.
Channel data management: beheert channel partner data, inclusief data van verkooppunten, en inventaris- en incentive data van een enkel dataplatform dat bruikbare inzichten biedt en besluitvormingsprocessen stroomlijnt. Deze geautomatiseerde tools gebruiken AI, machine learning en predictive modeling.
Channel finance, pricing en inventory: regelt indirecte verkoopfinanciën, stroomlijnt rapportageprocessen, berekent echte transactiewaarden en voorkomt toewijzingsfouten. Optimaliseert processen met betrekking tot pricing, vraagvoorspelling, bruto-naar-netto boekhoudkundige berekeningen, voorraadplanning en prijsaanpassingen.
Channel incentives management: Helpt bij het ontwikkelen en beheren van channel incentive-programma's, die toewijzing, berekening en uitgifte van prestatiegerichte incentives omvatten om positieve gedragsveranderingen in het partnerecosysteem te stimuleren. Veelvoorkomende incentives zijn kortingen, terugbetalingen, marktontwikkelingsfondsen, coöperatiefondsen en verkoopprestatie-incentivefondsen.
Kanaalleren en paraatheid: helpt partnerorganisaties bij het opleiden en ontwikkelen van werknemers door het ontwerpen en leveren van actuele trainingsinitiatieven en -middelen, waaronder trainingsmodules, competenties, certificeringen, leermanagementsystemen, onlineportals, opleidingsregistratie en verkoopbevorderingstools.
Partnerrelatiebeheer: Automatiseert verschillende programmatische activiteiten rondom het beheer van partnerlevenscycli. Algemene functies zijn partnerwerving, onboarding, training, prestatietracking, co-selling, co-marketing, co-innovatie, samenwerking, enablement en communicatie. Integreert vaak naadloos met bestaande systemen, zoals CRM, marketingautomatisering, contentbeheer, ERP, betalingsgateways en samenwerkingsapplicaties.
Through-channel marketing automation: helpt leveranciers hun partners in staat te stellen om effectief te communiceren, lokaal te marketen en te adverteren, terwijl de wereldwijde merkconsistentie behouden blijft. Geautomatiseerde platforms bieden schaal, controle en governance waarmee partners marketingcampagnes kunnen genereren met behulp van marktontwikkelingsfondsen en bewezen inzichten.
Channel ecosysteembeheer: Deze groep ondersteunt een breed scala aan partnertypen, waaronder invloed, transactie, transactie-assistentie, retentie en technologie, strategische en zakelijke allianties. Ondersteunt de gehele customer buying journey en vergroot marketing, verkoop, klantensucces, product en strategie binnen een organisatie. Helpt multidirectionele relaties en activiteiten met partners in het gehele channel ecosysteem te faciliteren. Helpt doorgaans bij werving, visualisatie, invloed, partnertoewijzing, data, account mapping, marktplaats, technologie-integraties, leveringsbeheer, meting, realtime monitoring en orkestratie om effectieve go-to-market strategieën te stimuleren.
Er zijn vijf eilanden binnen dit gebied:
Werving en visualisatie van ecosystemen: helpt bij het plannen, identificeren, targeten en rekruteren van niet-traditionele partners om de uitbreiding van het kanaalecosysteem en de totale adresseerbare markt te stimuleren. Biedt bruikbare go-to-market en route-to-market-uitbreiding voorbij de huidige kopers-, industrie-, geografie-, segment-, leverings- of productgrenzen.
Ecosysteeminvloed en -attributie: Ondersteunt marketingattributie in de post-cookie marketingomgeving, en levert erkenning en stimulering van affiliates, voorstanders, ambassadeurs en influencerpartners. Helpt de datagestuurde platforms van leveranciers om de invloed en activiteiten van partners en hun effect op marketing, verkoop en retentie te kwantificeren.
Ecosysteemgegevens en mapping: Maakt datadelingsmogelijkheden met en tussen partners op een gecontroleerde en veilige manier mogelijk. Automatiseert account mapping om netwerkeffecten te benutten en stroomlijnt samenwerking, co-marketing, co-selling, waardecreatie en co-innovatie.
Ecosystem marketplace en integraties: Helpt B2B-gerichte organisaties met de planning, het ontwerp en de uitvoering van interne en externe digitale marktplaatsen om marktkansen uit te breiden. Ondersteunt veranderende bedrijfsmodellen richting abonnements- en consumptiemodellen en biedt frictieloze uitvoering van klantinkoop en provisioning van oplossingen. Helpt bij de implementatie van marktplaatsen, aanpassing van storefronts, API-integratie en listingondersteuning, naast andere aspecten, om de workflows van alle belanghebbenden te stroomlijnen.
Ecosysteembeheer en -orkestratie: Automatiseert en vereenvoudigt verschillende activiteiten van multidirectionele partnerschappen in het bredere kanaalecosysteem. Ondersteunt ecosysteemplanning, programma's, processen en mensen, waaronder partner-onboarding, training en ontwikkeling, co-selling, enablement, samenwerking, prestatierapportage en inzichten. Integreert vaak naadloos met andere kanaal- en ecosysteemtools.
Kanalen ecosysteem landschap 2025
Bekijk de rapportages die we over elk van de 11 eilanden hebben gedaan:
Ecosystem Data and Mapping Tools
Ecosystem Marketplace and Integration Tools
Channel Finance, Pricing, Inventory tools
Through Channel Marketing Tools
Partner Recruitment Technology
Ecosystem Influence and Attribution Tools
Learning and Readiness Platforms
Lees hier volledige lijst van de 261 bedrijven die deel uitmaken van het Channels Ecosystem Landscape van 2025, gesorteerd op categorie.