Martijn Kregting - 15 oktober 2021

Round Table Data Management: Backup kan veelzijdiger ingezet worden

Round Table Data Management: Backup kan veelzijdiger ingezet worden image

Multicloud, as a service, steeds veelzijdiger inzetten van backups: het waren enkele van de trends en ontwikkelingen die aan bod kwamen bij de Ronde tafel over datamanagement van Cohesity en Dutch IT Channel, dinsdag 12 oktober in Kasteel Hooge Vuursche. Gastheer Witold Kepinski, moderator Danny Frietman en Cohesity’s Dilip Timal en Paul de Goede hadden een geanimeerde discussie met een bont pallet aan kanaalpartners. Duidelijk werd onder meer dat met de ontwikkeling van next generation datamanagement, zaken zoals backup en disaster recovery veel meer dan nu al het geval is, kunnen helpen om de complexiteit van IT voor organisaties te beperken.

Het Cohesity-platform is vanaf scratch ontwikkeld om nu en in de toekomst te voldoen aan trends zoals multicloud en ver-saasing”, stelt country manager Dilip Timal aan het begin van de avond. “Je moet in staat zijn om tegemoet te komen aan de wens tot ontzorging, tot pay per use. Daarnaast verrijken we het platform met steeds meer functies. Zo zit bescherming tegen ransomware er by design ingebouwd. Verder bieden we een app market place met eigen en externe apps, om je backup ook te gebruiken voor andere toepassingen. Bijvoorbeeld om je backup te scannen op malware, of op kwetsbaarheden. Zo hoef je dat niet in realtime met je datasystemen te doen.”

De vraag voor de aanwezige partners is vooral of Cohesity hiermee ook de goede richting in gaat voor klanten en partners, stellen Timal en channel developmenet manager Paul de Goede. Bijvoorbeeld als het gaat om de groei naar een next generation datamanagement-platform. “Bij next gen kun je onder meer diverse toepassingen, zoals backup en archiving, management op één platform met één GUI”, zo schetste Timal. “dat betekent dat je zowel partners als klanten beter kunt bedienen.”

Van on prem naar next gen

Dat is ver verwijderd van de aparte on premise toepassingen voor archiving, backup, disaster recovery, waar databeheer ooit mee begon. Timal: “Wat ons betreft is een next gen platform niet alleen vendor-agnostisch, maar ook cloud-agnostisch. Het maakt niet meer uit welke toepassingen van welke vendor in welke cloud staan. Je moet alles vanuit één platform kunnen beheren en al naar gelang de benodigde capaciteit kunnen schuiven van bijvoorbeeld een private cloud naar een public cloud, of van AWS naar Google of Azure.”

Andere trends die Timal en De Goede zien, zijn ver-saasing en de inzet van backups voor meer dan alleen de primaire functie. Zo kun je als IT-aanbieder meer waarde uit je backup halen voor je klanten. “Klanten willen geen hardware meer, maar volledig ontzorgd worden en betalen per dag, week of maand. Ontzorging betekent ook dat je meer kunt doen met een databeheerplatform dan alleen backup. Er bijvoorbeeld analytics- of compliance taken op uitvoeren waarmee je dan niet andere systemen belast. Wij bieden hiervoor in onze marketplace steeds meer apps, zoals je ook bij smartphones hebt. ‘Smartphones like simplicity’ en dat geldt ook voor datamanagement.”

Omgekeerde beweging

Vrijwel alle aanwezige IT-aanbieders zijn Cohesity-partner en kennen de organisatie. Maar niet iedereen herkent dezelfde bewegingen. Zo geeft één partner aan op het gebied van cloud juist een omgekeerde beweging te zien: “Wij zien klanten die al hun data in de cloud hebben gezet, maar hun backup nu juist bewust buiten een cloud-omgeving willen hebben. Ook zien we veel ISV’s die weg gaan van de public cloud en voor hun klanten op datagebied een eigen private cloud opzetten.”

Timal en De Goede geven aan deze beweging te herkennen. Zeker met de sterke toename van ransomware en toenemende compliance – weten waar je data staat – is dit ook te begrijpen. “Dat is juist waar wij – maar ook andere datamanagementaanbieders – heen willen met next gen databeheer. Het moet niet uitmaken waar toepassingen voor backup en de data zelf staan. Of het nou cloud of on prem of een mix is: alles moet beheerd kunnen worden als is het één geheel.”

Datamanagement en analytics

Een internationaal actieve kanaalpartij wil weten hoe of Cohesity en de andere kanaalpartners aankijken tegen een groeiende interactie tussen datamanagement en AI-toepassingen voor zaken zoals analytics. “Het is mooi dat je een backup steeds veelzijdiger kunt toepassen om zo je live data-systemen minder te belasten. Maar wat voor ontwikkeling zit daarin? Klanten vinden het meestal al prima als iets draait, maar wij vinden het belangrijk hen te helpen meer waarde uit een toepassing of platform te halen als dat mogelijk is Kun je met behulp van AI bijvoorbeeld ook doorgroeien van predicitve naar active analytics?”

Een partner die veel ISV’s bedient, vindt het vooral belangrijk om met een platform zoals van Cohesity te blijven focussen op schaalbaarheid, het modulair kunnen aanbieden van deeloplossingen die ISV’s zelf kunnen bundelen tot een totaaloplossing. En inderdaad, ook meer dan alleen de basisfunctie van backup of archiving. “Datamanagement gaat niet meer alleen om beschikbaarheid, om inzicht in waar welke data staat, maar ook om intrinsieke bescherming ervan tegen dreigingen van buitenaf zoals ransomware. Security wordt steeds belangrijker en ook aanbieders van datamanagement moeten daarmee bezig zijn.”

Elementen komen samen in next gen

Al dit soort elementen komen samen in next gen datamanagement”, stelt Paul de Goede. “Dat is echt nog sterk in ontwikkeling. Ook analisten zoals Gartner hebben hier nog geen compleet beeld van. Je krijgt al allerlei verschillende antwoorden op wat datamanagement is, laat staan next gen. Wij proberen dit beeld samen met partners zoals jullie te verduidelijken.”

De Goede haalt uit de discussie aan tafel diverse kernbehoeften naar boven van wat next gen datamanagement moet bieden: simple, secure, AI en open. “Simpel, eenvoudig te managen, schaalbaar, software-gebaseerd – moet met AI-toepassingen kunnen werken om meerwaarde op gebieden als analytics te realiseren. Security is heel belangrijk. Is data immutable, gebruik je multifactorauthenticatie, wat doe je aan preventie en detectie? Kun je voorafgaand aan het backupen al zien of data besmet is? Die mogelijkheid moet al in de architectuur van een platform zitten.”

Op het gebied van ‘open’ wijst De Goede op de eerder vermelde app marketplace van Cohesity. “Daar bieden we eigen apps aan zoals Cyberscan, om een besmetting van data te herkennen voordat je een backup ervan maakt. Maar ook apps van derde partijen zoals Splunk (analyctis), Tennable (online database die patches uitvoert).” Een open marktplaats dus, waar organisaties tegen betaling apps kunnen afnemen, maar ook gratis kennis kunnen maken met de basisfuncties ervan. Want niet elke organisatie heeft het budget voor meerdere toepassingen.”

Meer waarde

In dit verhaal mist én herkent een IT-aanbieder uit het zuiden des lands: wat kun je meer met data doen. “We pompen terrabytes aan data over het internet, doet massaal aan backups van een groeiende databerg. Kun je uit die handelingen al meer waarde halen, dan heb je een beter verkoopargument. Wie gebruikt intern en extern welke data, is die data besmet, kun je AI toevoegen hieraan om je interpretatie te verbeteren? Dat biedt ons meer waarde, maar ook de eindklant.”

Een collega merkt op dat next gen datamanagement voor de meeste eindklanten mogelijk nog een stap te ver is. “Wij komen telkens weer een enorme ellende tegen als het gaat om dataopslag. Men weet niet waar alle data staat, waar welke data heen gaat. Dat geldt niet alleen voor mkb-bedrijven, maar ook voor ook multinationals. Dus wij zitten nog in het helpen van klanten in de fase voor alles dat next gen datamanagement kan bieden. Onderscheid maken tussen passieve en actieve data, backups zo klein mogelijk houden om datastromen en opslag – en daarmee kosten – te beperken.”

Ook een probleem in deze fase: van klanten duidelijk krijgen welke data ze met welke snelheid terug willen. “Dat inzicht is er bij hen vaak niet, er is gewoon te veel data”, stelt eerder genoemde internationale datamanagement-aanbieder. “Dit samen met hen bepalen op basis van bijvoorbeeld verschil tussen actieve en passieve data is echt een uitdaging. Meer gelaagdheid aanbrengen in databeheer zoals bij Cohesity kan hier in helpen. De meeste organisaties doen dit nog niet, alles wordt op een grote hoop gegooid.”

Gelaagdheid versus simpel

Meer gelaagdheid klinkt mooi, stellen twee Cohesity-partners, maar laten we ook dit simpel houden. Veel partners aan tafel zijn actief in het mkb. “Net als bij security: een klant wil vaak geen zeven verschillende securitylagen, maar gewoon goed beschermd worden. Niet allerlei keuzes, maar gewoon dat iets snel geregeld wordt. Het is dus de vraag of ik meer richting hoogwaardige dienstverlening en consultancy moet groeien, of het vooral bij het simpel doorleveren van minder uitgebreide datamanagement-oplossingen moet houden.”

Timal herkent ook deze opmerking. “We bieden al veel dat helpt om data die gesegmenteerd is te backupen, om dubbele data weg te halen. Dat levert al enorm veel op. Maar ook dan: niet elke klant zal onze oplossing fantastisch vinden. Voor mij is ook niet de technologie belangrijk, maar samen met de partner de klant sneller te kunnen helpen hun projecten te realiseren. Een trusted advisor voor de partner zijn, samen die business doen. Ik heb goede producten zien falen omdat er een slecht kanaal, slechte mensen achter zaten. De markt is groot genoeg, het hoeft niet altijd Cohesity te zijn, maar we moeten er samen voor gaan.”

Bekijk ook de videoreportage: Cohesity Round Table belicht kansen rond Data Management Services.

Door: Martijn Kregting

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW