LeanIX: 'Inzicht in het complexe applicatielandschap'
De IT-omgeving is voortdurend in beweging, en wordt er door alle veranderingen in de loop der tijd niet altijd overzichtelijker op. LeanIX speelt hierop in door tools aan te bieden om toch snel het uitgebreide applicatielandschap in kaart te brengen, èn daar de juiste informatie uit te halen.
De uitdaging waar veel van onze klanten voor staan is dat hun applicatie- en technologielandschap moet evolueren om te voldoen aan de huidige eisen -en die van de komende jaren”, zegt Tim Bloemer, Enterprise Account Executive bij LeanIX. “De vraag is dus hoe je het huidige applicatie- en technologielandschap kan transformeren om toekomstbestendig en concurrerend te blijven.”
Noodzakelijk Inzicht
LeanIX streeft ernaar hen te helpen met een toegankelijke SaaS tool geënt op het in kaart brengen van hun Enterprise Architecture waarmee zij klein kunnen beginnen, om vervolgens geleidelijk te groeien. “Dat kan zo simpel zijn als bestaande Excel-sheets met applicatielijsten en interfaces uploaden naar die tool. Vervolgens kunnen ze al de eerste rapportages gaan draaien, waarbij je kijkt naar je huidige applicatielandschap, wat je daar al over weet en wat je nog wilt leren. Je kunt zelf die informatie verder verrijken of binnen de organisatie het gesprek aangaan met je collega’s.”
De vergaarde informatie en rapportages worden tot op C-level gebruikt om allerhande transformatievraagstukken te ondersteunen. Denk aan kostenbesparing op applicaties, verhogen van de toegevoegde waarde van applicaties, cloud transformaties, SAP S/4 transformaties en omgaan met risico’s van het technologie landschap.
Google Maps voor IT
“Ons unieke karakter is de gebruiksvriendelijkheid van de Enterprise Architecture Management SaaS tool. We noemen onszelf ook wel de "Google Maps voor IT”, omdat wij complexe architectuur toegankelijk willen maken voor elke gebruiker. Zo kun je bijvoorbeeld naar de business toegaan en vragen stellen over applicaties, zoals: ´Waar gebruiken jullie dit voor?´ en ´Welke processen ondersteunt deze applicatie?´. Daardoor heb je snel een vrij compleet beeld van het applicatielandschap.”
“We hebben ook een kant-en-klaar datamodel, niet een blanco pagina waarop je zelf je bedrijfsmodel moet gaan ontwerpen. Dit model is al door duizenden gebruikers getoetst en gebruikt, en vormt een solide basis waar je je data aan kunt koppelen, zodat je niet over dat aspect hoeft na te denken. Het denkproces van ‘hoe gaan we dit onderbrengen’ hebben wij al voor hen ingericht.”
Digitale transformatie
De gesprekspartners voor deze oplossing zijn typisch enterprise architecten. “Zij verzamelen en definiëren de architectuur, maken plannen en zorgen ervoor dat risico's worden afgedekt en dat er efficiënt wordt omgegaan met het landschap. Boven hen zitten vaak weer CIO's en CTO's die geïnteresseerd zijn in de technologische risico's, de impact op de business èn kosten.”
“Hun doel is om ervoor te zorgen dat de adoptie van nieuwe technologieën zo hoog mogelijk is. Daarnaast hebben we te maken met IT-directeuren, projectmanagers die nieuwe applicaties moeten uitrollen en snel willen begrijpen hoe het landschap in elkaar zit. Ook hebben we te maken met transformatiemanagers, die zich bezighouden met digitale transformatie en breder kijken dan alleen applicaties.”
Veel voorkomende valkuil
Een valkuil in dit proces kan zijn dat gebruikers in de beginfase te diep op de details ingaan. “Ons advies is om eerst een volledig, maar holistisch, beeld te krijgen en pas daarna de diepte in te gaan. Architecten hebben soms de neiging om zaken te overdenken, wij proberen ze in de beginfase wat in toom te houden. Maak scherpe keuzes in wat je wel en niet wilt registreren. Dit zorgt ervoor dat je een beheersbare set aan data behoudt.”
Een ander belangrijk aspect dat aandacht verdient is hoe de rest van de organisatie meegenomen wordt in dit verhaal. “Het is belangrijk dat de business begrijpt wat we aan het doen zijn en waarom. We hebben verschillende rapporten, diagrammen en visualisaties die op basis van dezelfde data verschillende vragen kunnen beantwoorden voor verschillende doelgroepen. Iedereen kijkt met een andere invalshoek, maar altijd op basis van dezelfde data. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wie je met deze informatie gaat benaderen.”
Toename van AI
Ook AI speelt een rol binnen deze dienstverlening. “Als enterprise architect probeer je grip te krijgen op wat er gebeurt binnen je organisatie. Wij helpen daarbij door snel inzicht te geven in waar de interesse ligt en welke standaarden gebruikt worden. Zo kunnen architecten snel in contact komen met hun gebruikers en de leercurve zo goed mogelijk faciliteren.”
“Daarnaast investeren wij zelf ook in AI. Een grote verandering in ons product is dat we een AI-assistent hebben gelanceerd in samenwerking met Microsoft. Dit betekent dat veel van de data-vergaring niet meer door mensen gedaan hoeft te worden, maar door AI. Denk bijvoorbeeld aan het beschrijven van applicaties of het aanbieden van logische vervangingsopties voor technologie. Je kunt de tool vragen welke leveranciers bepaalde diensten wel of niet aanbieden, en vervolgens vult de tool de data voor jou in. Hierdoor nemen we veel administratief werk uit handen van de architecten. Dit zijn de twee manieren waarop AI nu binnen onze oplossing een rol speelt.”
Blijvend Relevant
Die digitale transformatie blijft volgens hem nog jaren relevant. Ook kostenoptimalisatie en modernisering van het applicatielandschap en cloud en ERP migratie zijn voortdurende onderwerpen waar we veel mee te maken hebben. “Mensen beginnen zich af te vragen of ze alles wel op een verantwoorde manier doen. Na de grote verschuiving naar de cloud is het nu de vraag of ze hun resources daar wel op een efficiënte manier beheren. Ze willen op een meer verantwoorde manier omgaan met het gebruik van die resources. Dat vind ik een mooie ontwikkeling.`
Auteur: Marco van der Hoeven