KPN roept meiden én jongens op om te kiezen voor IT en techniek
In alle sectoren is een enorm tekort aan technisch personeel. Daarom deed KPN op donderdag 30 maart mee aan Girls’ Day en geeft 300 scholieren een kijkje in de keuken. Zij maken kennis met de wereld van IT en techniek: ze leren bijvoorbeeld ethisch hacken, kabels trekken voor een internetverbinding, wifiwachtwoorden aanpassen en verlichting laten communiceren met het internet.
Op verschillende KPN-locaties worden activiteiten georganiseerd waar jongeren de techniek induiken, een rondleiding krijgen, leren wat KPN te bieden heeft en verschillende (vrouwelijke) medewerkers spreken. Voor het eerst in de geschiedenis van Girls’ Day ontvangt een aantal bedrijven, waaronder KPN, juist ook jongens. De IT- en techniekbranche heeft een enorm tekort aan technisch personeel en KPN wil op Girls’ Day zowel meiden als jongens enthousiasmeren voor werken in de techniek.
Marieke Snoep (foto), directeur zakelijke markt en lid van de Raad van bestuur bij KPN, is aanwezig in Amsterdam waar scholieren verlichting laten communiceren met het internet. Zij onderstreept het belang van Girls’ Day: "In Nederland, en ook bij KPN, hebben we veel mensen nodig met een technische achtergrond. In eerste instantie gaat dat om zowel mannen als vrouwen. Daarbij zien we dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de techniek al start in het onderwijs. Ik heb zelf een technische studie gedaan en ik was vaak de enige vrouw in de collegezaal. Ik heb altijd gewerkt in telecom en IT en weet hoe leuk het is om met techniek bezig te zijn. KPN vindt het belangrijk om een bijdrage aan Girls’ Day te leveren en jongeren op een aansprekende manier kennis te laten maken met een technisch beroep."
Meiden kiezen nog altijd veel minder vaak dan jongens voor doorleren of werken in bèta, techniek of IT. In totaal werkt 16% van de Nederlandse vrouwen in de digitale- en IT-sector blijkt uit cijfers van VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. KPN heeft zichzelf een aantal jaren geleden duidelijke doelen gesteld op het gebied van diversiteit op de werkvloer. KPN gelooft dat een evenwichtige verdeling in teams tussen mannen en vrouwen belangrijk is en streeft er naar het aantal vrouwen in het bedrijf te laten groeien naar minstens 25% in 2024.
Girls' Day is een initiatief van VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT en koppelt scholen en bedrijven aan elkaar.