Anne van den Berg - 18 juni 2024

Lenovo ondersteunt MSP’s voor werkplekken met DaaS

Thuiswerken is nu heel gewoon en toch levert het voor sommige organisaties nog hoofdbrekens op. Hoe ga je bijvoorbeeld devices ondersteunen als je medewerkers thuiswerken? Daarom heeft Lenovo de afgelopen jaren hard gewerkt aan TruScale Device-as-a-Service (DaaS): “Het sluit goed aan bij veel MSP’s die hun eigen diensten ook voor een maandbedrag aan de klant leveren”, vertelt Robbert Tan (foto), Lenovo.

Lenovo ondersteunt MSP’s voor werkplekken met DaaS image

“De afgelopen jaren hebben we ons met Lenovo echt gefocust op Solutions en Services om tegemoet te komen aan de vraag uit de markt. Dat is gekomen door corona en de verschuiving naar uit huis werken. Nu zie je dat veel medewerkers nog steeds thuis blijven werken en de gebruikerservaring op kantoor moet dan gelijk zijn aan thuis”, vertelt Robbert Tan, Solutions & Services Group Leader bij Lenovo Benelux.

Hoe ga je om met lifecycle management?

Inmiddels weten we niet anders en toch vraagt het van organisaties dat ze nadenken over de levenscyclus van devices: hoe lever je devices uit? Hoe ondersteun je devices in de looptijd? Hoe ga je om met break-fix-interventies? En hoe haal je devices terug als ze aan het einde van hun looptijd zijn? Natuurlijk kloppen organisaties voor die vragen aan bij hun partners, de MSP’s, maar ook zij hebben niet altijd een kant-en-klare-oplossing.

“Waar MSP’s vooral tegenaan lopen is: hoe ondersteunen we onze klanten op een afstand met hun devices? Niet alle MSP’s hebben de capaciteiten en focus om gebruikers zodanig te ondersteunen”, vertelt Tan. Lenovo ondersteunt MSP’s daarom op meerdere vlakken om te beginnen met de voorbereiding in de fabriek, maar ook met een tweede- of derdelijnsservice. “We kunnen ook devices terughalen uit het veld, data wipen, refurbishen of recyclen, zodat de apparatuur een tweede leven krijgt.”

Voorbereiding in de fabriek

Als het gaat om voorbereiding in de fabriek, dan kunnen devices bijvoorbeeld geleverd worden met aangepaste BIOS-instellingen, zoals een wachtwoord, die via de BIOS-tool van Lenovo doorgegeven kunnen worden door de klant. Maar ook kunnen klanten die devices willen uitrollen via Autopilot gebruikmaken van de imaging diensten van Lenovo, waarbij devices voorzien worden van een schone Windows image, zodat bij opstart alle relevante applicaties worden gedownload op basis van het toegewezen gebruikersprofiel.

Ook kunnen de devices voorzien worden met een etiket waarop bijvoorbeeld het serienummer en supportinformatie staan. En het is voor grotere trajecten zelfs mogelijk om eindklanten te voorzien van een “happy box”, waarbij niet alleen een laptop of desktop wordt geleverd, maar bijvoorbeeld ook een muis, toetsenbord, tweede scherm en een welkomstpakket voor de eindgebruiker.

Alles voor een vast bedrag per maand

Dat allemaal voor een vast bedrag per maand op basis van een as-a-service-model, vertelt Tan. “Het sluit daarom heel goed aan bij veel MSP’s die hun eigen dienstverlening ook voor een maandbedrag aan de klant leveren. Dat betekent dat deze partners én hun klanten geen grote investeringen hebben en gedurende de looptijd een voorspelbaar maandbedrag betalen. Met één druk op de knop kunnen partners in het bid-platform van Lenovo zien hoeveel het gaat kosten.”

Partners van Lenovo kunnen direct aan de slag met TruScale DaaS. In het bid-platform zien ze gelijk wat het verschil in prijs is tussen kopen en huren, vertelt Tan. Vervolgens bepalen partners zelf welke producten en diensten ze willen aanbieden via DaaS. Vaak kiezen MSP’s ervoor om Lenovo pas in de tweede- of zelfs derdelijns in te zetten, zodat als eerst contact is met de partner en pas als een device moet worden gemaakt of opgehaald, Lenovo in beeld komt.

Licenties leveren voor een one-stop-shop

Naast de devices leveren partners natuurlijk ook de nodige software, maar waar in het verleden vendoren zoals Lenovo alleen hardware leverden zie je nu een verschuiving naar een breder portfolio. “Onze partners voorzien eindklanten al jaar en dag met die oplossingen, maar daar zat voor Lenovo nog een gat in de dienstverlening die we konden bieden aan onze partners”, vertelt Tan. Zo ontwikkelde Lenovo van een specialist in hardware naar een vendor die partners breder ondersteund.

Eén van de softwareleveranciers waarvan Lenovo nu licenties levert, is Microsoft. MSP’s kloppen vaak aan bij Tier 1 CSP-partners van Microsoft om licenties af te nemen. Eén van die partners is Lenovo, in 2022 nog erkend als Microsoft als Device Partner of the Year voor innovatie en implementatie van op Microsoft-technologie gebaseerde klantoplossingen, die licenties via hun cloudplatform aanbieden aan partners. “We worden daarmee een one-stop-shop voor hardware, diensten en software, waaronder Microsoft 365-licenties om werkplekken te versterken, Azure, Copilot voor AI en diverse securityoplossingen.”

Monitoringtool voor voorspellend en proactief computerparkbeheer

Naast deze licenties biedt Lenovo ook een eigen monitoringtool, Lenovo Device Intelligence, waarmee MSP’s het computerpark van eindklanten in de gaten kunnen houden. Dat heeft als voordeel dat niet alleen huidige problemen maar ook voorspelde problemen dankzij de inzet van AI proactief opgepakt kunnen worden.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW